- Door
- Jeroen Mulder
- geplaatst op
- 21 november 2016 08:00 uur
De voornaamste drijfveren om naar de cloud te gaan, zijn flexibiliteit, snelheid en – toch – lagere kosten. Om die drie zaken te bereiken, moet je zo weinig mogelijk afhankelijk zijn van mensen. Mensen zijn niet snel en ze zijn bovendien duur. Beheer van cloudomgevingen moet daarom idealiter zoveel mogelijk geautomatiseerd. Daarvoor zijn diverse softwareproducten op de markt die doorgaans geïntegreerd worden met orchestrationplatformen en beheertooling. DivvyCloud kondigde deze week iets nieuws aan: gehost cloudbeheer. Ofwel: geen eigen platform of software meer nodig om cloudplatformen te beheren, maar een abonnement in de cloud op botfactory.io, een geautomatiseerd en in de cloud gehost beheerplatform.
De bots van DivvyCloud werken op basis van simple syntaxes en op basis daarvan kunnen de bots componenten in een cloudomgevingen opruimen of herkennen of componenten wel aan de gestelde compliancyregels voldoen. Als een klant heeft gedefinieerd dat een database altijd van encryptie moet zijn voorzien en de bot komt een database tegen die deze encryptie niet heeft, zal de bot een script starten om alsnog de encryptiesleutel toe te passen op die database. Er komt geen mensenhand meer aan te pas. Alles is gebaseerd op ‘IF THIS, THEN THAT AUTOMATION FOR CLOUD INFRASTRUCTURE’, zoals DivvyCloud het zelf aankondigt op haar site. Op de site staan enkele eenvoudige voorbeelden van dergelijke if-then regels.
Cloud management is een substantiële markt geworden. Diverse spelers begeven zich nu met hun producten en productsuites in dat segment en halen behoorlijk geld op in diverse financieringsrondes. Topper is RackWare dat in september tien miljoen dollar ophaalde. Dat product is echter veel beperkter en doet voornamelijk auto-scaling op basis van scripts. Overigens heeft Botfactory ook een beperking: het werkt alleen in AWS. Binnen AWS kunnen de bots dan wel weer diverse omgevingen beheren binnen één account of meerdere accounts. Voor 500,- dollar per maand – het duurste abonnement – krijgt de klant vijf actieve bots tegelijkertijd, met drieduizend acties (rules) over vier cloud accounts in AWS. Het aantal componenten binnen die accounts is onbeperkt – zelfs in het gratis abonnement. Inderdaad: Botfactory kent ook een ‘free’ abonnement. En daar kan geen beheerder tegenop.