- Door
- Arnout Veenman
- geplaatst op
- 27 april 2007 11:31 uur
Uit een onderzoek dat in opdracht van OPTA is uitgevoerd blijkt dat in 32 procent van de gevallen consumenten problemen ervaren bij het overstappen naar een andere access ISP. Van deze groep consumenten die problemen ervaard klaagt maar 5 procent bij hun ISP.
Volgens het onderzoek zou een groot deel van de problemen worden veroorzaakt door het feit dat er geen eenduidige overstapprocedure is, waardoor de processen van verliezende en ontvangende ISP niet goed op elkaar zijn afgestemd. Het ontbreken van eenduidige procedures zou in sterke mate moeten worden toegeschreven aan het feit dat er geen overkoepelde organisatie voor (access) ISP’s is, die voorstellen zou kunnen doen om tot een gestandaardiseerde procedure te komen. Een ander probleem is de looptijd van het contract bij de oude en de nieuwe ISP waar enige overlap in kan zitten, waardoor een consument nog vast zit aan zijn oude abonnement op het moment dat de overstap al gemaakt is.
Om tot oplossingen voor de huidige problematiek te komen wil OPTA samen met de (access) ISP’s tot oplossingen komen. Op basis van de input van de ISP’s zal OPTA besluiten of er nog (formele) maatregelen nodig zijn om de problemen op te lossen.
Het volledige onderzoeksrapport is hier te lezen (PDF).