- Door
- Arnout Veenman
- geplaatst op
- 22 december 2016 08:00 uur
SIDN wil overnames gaan doen om succesvol nieuwe markten te betreden en op die manier als organisatie verder te groeien. Inderdaad de .nl-registry, een stichting die op overnamepad is om nieuwe markten aan te boren om zo verder te groeien. Dat klinkt inderdaad als het spreekwoordelijk voorlezen uit een vloekwoordenboek in de kerk.
In het verleden was er onder hosters altijd veel te doen rondom de ambities van SIDN-directeur Roelof Meijer. Juist dit soort avonturen was waar menig hoster bang voor was. De mening van hosters en ook mijn mening was dat SIDN simpelweg moest doen waar de stichting ooit voor opgericht was: Het .nl-domein zo goed mogelijk beheren en verder niks.
Op dit moment heb ik een andere mening, namelijk dat het een goed plan is dat SIDN ook andere activiteiten ontplooit. De reden daarvoor is heel simpel. SIDN doet het op moment verschrikkelijk goed. De registrar-tevredenheid is met het cijfer 8,1 op een all-time high. Dat is ook een topprestatie. Dat moet ook vooral zo blijven!
Hoe hebben Roelof en zijn team dat voor elkaar gekregen? Het antwoord staat al in de eerste zin. Door de mensen die bij SIDN werken. SIDN moet goede mensen aan kunnen blijven trekken en die ook werk geven dat uitdagend genoeg is zodat het ook leuk blijft om voor de organisatie te blijven werken. Het beheer van het .nl-domein wordt telkens minder spannend. De groei van het .nl-domein neemt sterk af. Hoe blijf je dan als organisatie nog aantrekkelijk en uitdagend voor je medewerkers?
Het antwoord dat SIDN op die vraag heeft geformuleerd, is door te blijven innoveren en nieuwe markten te betreden die aansluiten bij de expertise en doelstelling die SIDN heeft. Of er geen andere manieren zijn om dat doel te bereiken, weet ik niet. Wel blijkt uit de hoge score van de registrars dat het werkt. Als je het mij vraagt, moet SIDN daar dan ook vooral mee doorgaan.
In een artikel dat SIDN zelf gepubliceerd heeft vertelt de nieuwe manager marketing, communicatie en new business Arjan Middelkoop over zijn plannen voor 2017. SIDN zal bij het ontwikkelen van nieuwe diensten zich gaan richten op drie gebieden: digital identity, digital security en digital usability. Een concreet voorbeeld van een dienst die ontwikkeld wordt, is een dienst waarmee webwinkels kunnen laten zien met wie de klant zaken doet: “Het basisidee is dat webwinkels een knop op hun site kunnen zetten; als je daarop klikt, zie je betrouwbare informatie over het bedrijf uit verschillende bronnen in één handig overzicht. Dit wordt nu in een aantal klantpanels verder ontwikkeld en we verwachten deze dienst in 2017 te introduceren.”
Naast het zelf inhouse innoveren, noemt Middelkoop ook de mogelijkheid om andere bedrijven over te nemen om sneller te groeien. Sterker nog, Middelkoop stelt dat voor hem 2017 pas geslaagd is wanneer er door SIDN tenminste één nieuwe dienst is ontwikkeld én er tenminste één overname is gedaan terwijl de performance op het gebied van het .nl-registry en klanttevredenheid van registrars tenminste gelijk blijft.