Journalistiek

Onpartijdig, onafhankelijk nieuws, uitsluitend in dienst van het branchebelang.

Cambrium sluit Telebyte klanten af

  • Door
  • Randy ten Have
  • geplaatst op
  • 4 februari 2009 08:03 uur

logo-telebyte-nlCambrium, de leverancier voor o.a. DSL verbindingen aan klanten van Telebyte, heeft de dienstverlening zondagmorgen gestaakt. Volgens Cambrium zou dit zijn omdat er nog openstaande vorderingen zijn. De laatste heeft echter een andere lezing: Sinds Telebyte aangegeven heeft haar inkoop bij Cambrium te staken en verder te gaan met Edpnet weigerde Cambrium nog openstaande zaken af te handelen, zo verklaarde de Telebyte tegenover Tweakers.

Maandagmorgen zijn de nameservers van Telebyte gewijzigd naar het Belgische Edpnet, zo valt te zien in het SIDN register. Ook is er sinds een week een tijdelijke website waarop een verklaring te lezen valt van Telebyte. Op de website van Cambrium zijn inmiddels een tweetal verklaringen te lezen, waarin de toeleverancier aangeeft dat zij geacht werd geen klanten van Telebyte te informeren over de staking van diensten. Wel heeft Cambrium besloten de mailboxen van de gebruikers nog wel enkele weken bereikbaar te houden, zodat gedupeerde klanten de e-mail alsnog kunnen ophalen.

Het is voor derden gissen wie er nu gelijk heeft. Klanten die nu zonder internetaansluiting zitten kunnen enkel hopen dat de samenwerking met het Belgische Edpnet snel van start gaat, zodat zij in ieder geval weer een werkende verbinding hebben. Op het door Cambrium verstrekte supportnummer van Telebyte is momenteel een bandje te horen met een verklaring, waarbij gepoogd wordt een uitleg te geven aan de klanten en er een kort geding aangekondigd is om Cambrium te dwingen de dienstverlening (tijdelijk) te hervatten. Dit kort geding zou vrijdag 6 februari a.s. plaatsvinden. Saillant detail is dat Cambrium voor 50% aandeelhouder is in Telebyte. Zij heeft (in)direct haar eigen klanten afgesloten.

pp leferink op reinink, 4 februari 2009 12:27 pm

Dit is dus een groot schandaal!!
Zonder enige berichtgeving naar de clienten toe zijn velen ernstig gedupeerd.
Niet alleen particulieren maar ook bedrijven ( MKB) en organisaties.
Een zakelijk conflict wordt uitgevochten over de rug van de betalende klant.
Dit betekent ook het einde van telebyte.
Ook al wordt de zaak gerepareerd,dit was 1 keer en nooit weer!
Dus we stappen zoiezo over.
Reageren op deze mail heeft geen zin,u krijgt de mail terug.

greenhopper, 5 februari 2009 11:53 am

Mooi verhaal allemaal. Ik weet wel dat ik al een andere abo heb aangevraagd en overstap naar een andere provider.
Ik had de laatste tijd toch al vaak uitval via telebyte en was toch al aan het kijken voor een andere provider.

Wel belachelijk dat het geschil over de ruggen van de klanten uitgevochten wordt.
Ook leuk dat je je mail nog kunt ophalen tja moet je wel internet hebben.
Gelukkig heb ik op mijn werk internet en heb ik telefoon via UPC en die leveren standaard gratis een internetverbinding van 80KB. Niet zo snel maar je hebt iedergeval iets. Dit kunnen velen niet zeggen.

EDPnet BV, 5 februari 2009 4:02 pm

Het moederbedrijf van Telebyte, Cambrium International, heeft de dienstverlening aan alle klanten van Telebyte stopgezet. Dit is het gevolg van een geschil tussen Telebyte en Cambrium.

Om alle klanten zo snel als mogelijk uit de nood te helpen, heeft Telebyte intussen besloten om in zee te gaan met EDPnet, een volwaardige Internet Service Provider met een breed scala aan internetdiensten en -toepassingen voor zowel particuliere klanten als zakelijke klanten sinds 1999.

Telebyte klanten kunnen er dus voor kiezen om over te stappen naar EDPnet om op die manier binnen redelijke termijn opnieuw internettoegang te verkrijgen. Iedere klant die wenst over te stappen naar EDPnet zal een nieuwe overeenkomst voor minimaal een jaar worden aangeboden. Telebyte klanten die overstappen naar EDPnet hoeven uiteraard geen set-up/activatiekosten te betalen!

OPGELET: om de internetverbinding zo snel als mogelijk te kunnen herstellen, vraagt EDPnet aan alle Telebyte klanten die overstappen, dit te bevestigen VÓÓR vrijdag 6 februari, omstreeks 20u.

Alle informatie om over te stappen, kunt u terugvinden op de website van EDPnet. Er is zelfs een speciale pagina voor u, als Telebyte klant, voorzien: http://www.edpnet.nl/NL/Producten/Informatie-voor-Telebyte-klanten/Telebyte-BV

Alle Telebyte klanten die niet wensen over te stappen naar EDPnet moeten contact opnemen met Telebyte. Indien u ook klachten over Telebyte hebt of uw abonnement wilt opzeggen, kan dit via:

- Tel: 036 71 11 166 of 036 71 11 165
- Email: [email protected] (let op: het betreft hier het domein telebytenl.nl)
- Adres: Transistorstraat 60 1322 CG Almere

greenhopper, 5 februari 2009 5:10 pm

Ik heb naar de link gekeken maar je komt op EDPnet uit.
Dit vindt ik erg raar. Volgens mij komt dit niet van Telebyte zelf maar van EDPnet. Het adres en telefoonnummer zijn niet van Telebyte zelf zij zaten immers in Nijmegen.

Dat je voor de zittinsdatum moet beslissen vindt ik een beetje vreemd. Je weet niet wat de uitspraak is en dat weet EDPnet ook niet en proberen ze nog voor die tijd klanten te winnen. Zo kan het natuurlijk ook.

En dat je heel snel aangesloten word door hun?? Volgens mij kan dit helemaal niet. Overstappen duurt volgens mij nog 2 weken. Volgens mij is dit lekkermakerij.

Monique, 9 februari 2009 7:56 pm

Moet zeggen dat ik afkickverschijnselen begin te vertonen ;-). En flink baal van deze hele schijn vertoning van TB en Edpnet. Ik zit nog steeds te wachten op bericht van TB, ik heb een aan getekende brief op de bus gedaan, ze hebben hem ook al in ontvangst genomen, maar reactie is teveel gevraagt. En over dat vermeende kortgeding is nergens iets terug te vinden. De manier van zieltjes winnen door Edpnet, vind ik echt zo zielig. Maarja wat kunnen we eraan doen als consument niets ze nemen geen telefoon op, reageren niet op mail/brieven. Vraag me alleen af wanneer mijn adsl lijn word vrijgegeven. groetjes Monique gedupeerde van TB

greenhopper, 9 februari 2009 8:27 pm

@Monique
Ik weet niet waar je op wacht? Ik heb al een abo genomen bij een andere provider.
Ik heb op verschillende sites het een en ander over TB gelezen maar echt iets zinnigs kan ik er niet uit halen. Ik heb ook nog gezocht of er idd iets te vinden is over de sitting maar net als jou kan ik niks vinden. Ik vindt het een kwalijke zaak dat TB of EDP dit naar de klanten niet anders hadden opgelost. Een beetje vaag allemaal. Ik zou als provider mijn klanten op dehoogte gehouden hebben wat er nu aan dehand is. Het stilzwijgen van TB zegt volgens mij voldoende.
Zonde van je tijd dat je een aangetekende brief hebt gestuurd.
Laat TB varen en neem een adere provider dit adviseer ik de ander TB gebruikers ook.

suc6 met zonder internet ;0)

Monique, 9 februari 2009 9:51 pm

Dank je voor de reactie, is een beetje vervelend via pda maar beter iets dan niets. Lang leven mobiel internet ;-) . Ik heb die aangetekende brief puur verstuurt omdat de provider die we nu hebben Gekozen zei dat het nodig is voor het geval ze de lijn niet vrijgeven, en ik juridische stappen moet ondernemen om de lijn vrij te krijgen. Ik heb namelijk nergens op een forum terug kunnen vinden dat gedupeerde van TB al internet hebben via een andere provider. Dus beter het zekere voor het onzekere. Maar zal blij zijn te kunnen surfen via de pc, minder vermoeiend dan zo'n klein toetsenbordje van pda. Groetjes monique

bas maarleveld, 16 februari 2009 3:54 pm

Een vriend van mij heeft een ADSL verbinding via TB, maar kan niet weg naar een andere ADSL provider, omdat zijn lijn nog bezet wordt gehouden door TB. Iemand anders daar ervaringen mee?

greenhopper, 17 februari 2009 8:57 pm

Hi Bas,
Ik heb het zelfde probleem.
Modem ontvangen en de papieren. Ik lekker aansluiten maar helemaal niks.
KPN gebeld en die hebben me 45 minuten aan de lijn gehouden.
Uiteindelijk doorverbonden om een afspraak te maken met een monteur.

Maandag zou er een monteur komen. Ze konden geen dagdeel afspreken en ben die dag maar thuis gebleven.

JE raad het geen monteur gezien ik weer bellen met KPN blijkt dat ze het niet hebben ingepland. Ik was woedend een dag voor vrij genomen.
Een vreind van mij werkt bij Samtfix dat zijn de mensen die de internet verbindingen aanleggen bij mensen thuis voor verschillende providers. Ik heb hem maar gebeld en hij is komen kijken bij. Hij heeft een direkte telefoonnummer van de echte goeroes van KPN en niet via de helpdesk. Ik ben zelf ITer en weet hoe het eraan toegaat op een helpdesk en wat voor opgeleide mensen er zitten (not dus). Uit eidelijk blijkt dat mijn ADLS lijn nog niet is vrijgegevn en dat dit waarschijnlijk 24 feb zal worden maar dat moetst hij niet aan mij zeggen maar een uitloop toto eind deze maand moest geven pppppffff. Maak je borst maar nat het kan nog wel even gaan duren allemaal.

suc6 allemaal met het aanvragen van je nieuwe internet verbinding.

GR Frank

bas maarleveld, 17 februari 2009 9:43 pm

Hi Frank, Dank je voor je reactie. Zal even een post plaatsen als het bij mij gelukt is. Gr. Bas

Ger, 18 februari 2009 4:37 pm

Ook een TB klant geweest.tot 18 feb.jl
Heb een contract afgesloten bij een andere isp.
Dit is en kan mogelijk zijn omdat er 2 lijnen kunnen lopen op een aansluiting.
Inmiddels natuurlijk wel mijn TB contract via een brief opgezegd,ook mijn huidige isp heeft contact opgeneomen met TB en de lijn over genomen.

bas maarleveld, 18 februari 2009 7:44 pm

Hoi Ger, Vreemd. Ik heb bij hetnet een nieuwe aanvraag gedaan en die hebben hem afgewezen, omdat er nog een ADSL verbinding actief zou zijn op de lijn. Waar heb jij de aanvraag gedaan? Groet, Bas

Ger, 19 februari 2009 12:04 pm

Hoi bas,
Heb de aanvraag gedaan bij "online".
Het voormalige wanadoo->orange.
Op 4-2-2009 contact gehad met een persoon,wie is mijn onbekend,van TB.
In dat gesprek,naar lang in de de wacht,werd mijn verteld dat ik alle medewerking kreeg om over te stappen.
Op 5-2-2009 contact gehad met "online" en nu sinds 18-2-2009 aan gesloten.Ook is de lijn naar TB dood.De lijn is over genomen door "online".
-----------------------------------------------------------
Citaat brief van Online: Opzeggen van U huidige abbo.
Wij informeren uw huidige aanbieder automatisch over de overname van u ADSL verbinding door Online.Maar wijn raden u aan zelf ook uw abbo op te zeggen binnen de geldende opzegtermijn.U kunt hiervoor de voorbeeldbrief gebruiken op www.online.nl/overstappen.
----------------------------------------------------------
Verstuur de brief wel aangetekend naar TB.

Oja nog even dit,ik had er nog geen jaar bij TB erop zitten.
Ook vond ik het vreemd dat ik alle medewerking kreeg om over te stappen,omdat het een jaar contract is/was.Het jaar contract loopt pas in maart 2009 af.Nog een vreemd ding,vanaf januari is er geen geld meer van mijn rekening afgehaald door TB,dit verliep via een auto incasso.De incasso houd ik nu wel in,d.m.v een eventueele terug boeking.

Greenhopper, 20 februari 2009 1:25 pm

Ger,

Ik denk dat het echt afgelopen is met TB voor nu althans. Ik weet iet of ze nog van plan zijn om weer verder tegaan met TB of misschien onder een andere naam. Je zou op de KVK site kunnen kijken of ze nog ingeschreven staan.

Al met al hebben ze veel klanten verloren hierdoor.
Opzeggen via breif is volgens mij niet nodig. Ik denk dat je dit kan zien als contracktbreuk van TB om dat ze al een tijd geen diensten meer verlenen aan de klanten van TB en dit allemaal zonder enig waarschuwing of bericht.
Je kunt uit voorzorg natuurlijk schriftelijk opzeggen maar, of dit aankomt ik weet het niet en een bevestiging zal je dan ook moeten krijgen?

GR Frank

bas maarleveld, 20 februari 2009 1:59 pm

Ik heb een nieuwe aanvraag gedaan bij hetnet.nl, maar kreeg een afwijzing dat er al een ADSL lijn actief was op mijn lijn. Heb wel schriftelijk via aangetekende brief mijn aansluiting opgezegd, maar geen reactie. Na de 25ste nog maar een keer proberen een aanvraag te doen.

bas maarleveld, 5 maart 2009 2:59 pm

Heb nu een aanvraag gedaan bij xs4all en die is ook afgewezen:

01-03-09 Geannuleerd
Uw aanvraag voor ADSL is geannuleerd.


01-03-09 Annulering gestart
De aanvraag wordt geannuleerd.


01-03-09 Afgewezen
Levering is volgens onze netwerkpartner niet mogelijk.


20-02-09 Ingediend
Uw aanvraag voor ADSL is door XS4ALL ontvangen. Uw aanvraag wordt automatisch verstuurd naar onze netwerkpartner.

Carlos, 12 maart 2009 10:12 am

Ook slachtoffer van het hele TB debacle. Eigenlijk al in de eerste week dat dit begon een aanvraag gedaan bij Telfort. Deze week opgeleverd op afgesproken datum en geen problemen gehad met een bezette lijn.

Laatste reacties

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Koen Stegeman, Editor-in-Chief & founder Hostingjournalist.com: Jammer Arnout, maar je hebt een mooie bijdrage aan de hosting industrie geleverd, en dat jaren lang....

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Dillard Blom: Jammer dat een 'instituut' verdwijnt, en daarmee een bron van informatie over actuele zaken (en opin...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
L.: Uit automatisme kijk ik toch nog steeds elke dag naar ispam.nl, toch de hoop dat er nog een berichtj...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Toni Donkers: Arnout bedankt! ik ga het missen dat is een feit!

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Marcel Stegeman: Ik zie het nu pas. Inderdaad jammer maar ik kijk nu al uit naar het volgende project.