- Door
- Arnout Veenman
- geplaatst op
- 10 januari 2017 08:00 uur
In de afgelopen 10 jaar heeft de hostingmarkt een stormachtige ontwikkeling doorgemaakt. Vooral de opkomst van ‘de cloud’ heeft een grote impact. Die impact wordt nog telkens groter nu cloud en hosting telkens meer op elkaar beginnen te lijken. Of anders gezegd, grote cloudproviders bouwen telkens meer tools zodat hun diensten op dezelfde manier te gebruiken zijn als die van traditionele hosters.
Kijk bijvoorbeeld naar Amazon AWS dat zowel rechtstreeks begint te concurreren met managed en unmanaged hosters. Door de enorme omvang van het bedrijf zijn partijen als Amazon, Google en Microsoft simpelweg beter in staat om mooie tools te bouwen dan (kleine) regionale of lokale spelers. Op techniek én prijs ga je het uiteindelijk van de grote cloudproviders verliezen als hoster.
Gelukkig is er nog een aantal belangrijke punten waar je je als hoster mee kan onderscheiden. De eerste die ik in dit artikel aanstip, is service. Een grote cloudprovider kan door zijn schaalgrootte mooie techniek en tools ontwikkelen en ook nog tegen een scherpe prijs. Een lokale of regionale hoster kan gelukkig nog wel concurreren op het gebied van service.
Er zullen bedrijven zijn die de service van een grote cloudprovider prima vinden. Echter veel klanten, die afhankelijk zijn van de hostingdiensten deze afnemen, zullen iemand willen kunnen bellen als er een probleem is of een kopje koffie met hun hoster willen kunnen doen om hun wensen te bespreken. Service verlenen en de klant spreekwoordelijk knuffelen als die daar behoefte aan heeft.
Het verlenen van service is een combinatie van feitelijke toegevoegde waarde voor de klant én ook een stukje perceptie van de klant. Steeds meer hosters zullen namelijk zelf ook hun infrastructuur bij één of meerdere grote cloudproviders onderbrengen. Als er een storing is bij Amazon is, dan maakt het niet uit of je Amazon niet kan bellen of je hoster wel kunt bellen.
Het verandert in beide gevallen weinig aan de situatie. Echter is het wel fijn voor de klant dat die met een mens van vlees en bloed kan spreken die hem kan uitleggen wat er aan de hand is en hem gerust kan stellen. Dat is dus perceptie maar ook feitelijke toegevoegde waarde van de hoster.
De hoster is als specialist veel beter in staat om te kijken of het probleem bij de cloudprovider zit of bij de configuratie van de klant. Zelfs als het probleem wel bij de cloudprovider zit, dan kan de hoster een migratie naar een andere availability zone voorstellen of naar een andere cloudprovider.
Dat soort service, betrokkenheid, zal je minder snel bij Amazon aantreffen. Natuurlijk heeft Amazon ook tools om dat soort dingen te regelen en te automatiseren en dat zullen er telkens meer worden. Echter een mens van vlees en bloed die jouw probleem voor je gaat oplossen of jou in ieder geval het gevoel geeft dat je er klant niet alleen voor staat, geeft de klant een fijn gevoel. Daarmee komen we weer uit op de perceptie van de klant.