- Door
- Jeroen Mulder
- geplaatst op
- 11 januari 2017 08:00 uur
De Slag om de Cloud: mooie titel voor een rapport over de drie hyperscale cloudproviders. Veel analisten gaan er toch vanuit dat de echte slag om bedrijven in de cloud te krijgen, geleverd gaat worden tussen AWS, Azure en Google. Clutch onderzocht dat op de Amerikaanse markt onder zo’n 250 bedrijven. Dat is niet voldoende om echt harde conclusies te kunnen trekken, maar het volstaat om een trend te kunnen zien. Beter: om een trend te bevestigen.
Bij Azure en AWS bestaat respectievelijk 37 en 36 procent van de klantenbase uit grote bedrijven, enterprises. Google is daarentegen veel populairder in het MKB-segment: ruim 41 procent van de klanten in Google Cloud hoort in die categorie thuis. Opvallender is het aantal non-profit en overheidsorganisaties die voor public cloud kiezen: veruit de meesten kiezen dan voor Azure. Google doet in die markt nauwelijks mee.
Daarnaast heeft Clutch onderzocht of het type cloudservices nog bepalend is in de keus voor een van de drie. Ook daarin wordt een trend bevestigd. Bedrijven die strikt IaaS willen, kiezen vooral voor AWS. Azure is vooral populair vanwege het brede portfolio aan cloud services in PaaS en SaaS. Google doet het vooral goed in toepassingen voor analyses. Dat laatste kon wel eens de grote troef worden voor Google: dit is de enige hyperscale-provider die niet in dezelfde functionele vijver vist als AWS en Azure. Cloudorchestration zie je dan ook vooral tussen AWS en Google of tussen Azure en Google, waarbij de services van Google ‘top of stack’ worden gezet op de platformen van Amazon en Microsoft. Dat geldt vooral voor AWS en Google. Bij 41 procent van de respondenten fungeert AWS als primaire platform, met aanvullende diensten uit GCP.
Conclusie van Clutch is dat functionaliteiten van een specifieke cloudprovider belangrijker zijn dan de schaal van een provider. Wat betreft dat laatste heeft AWS lichtjaren voorsprong en is het groter dan Azure, GCP en zelfs Softlayer bij elkaar.