- Door
- Arnout Veenman
- geplaatst op
- 17 januari 2017 12:17 uur
De stroomstoring in Amsterdam van vanmorgen heeft ervoor gezorgd dat het datacenter van The Datacenter Group in Amsterdam plat is gegaan. Het is niet duidelijk in welke mate het datacenter precies getroffen is. Uit statusmeldingen van hosters die gebruik maken van de faciliteiten van het datacenter, blijkt dat de noodstroomvoorzieningen van het datacenter het tijdens de stroomstoring hebben laten afweten.
Update 17:00 uur: Bericht aangevuld op basis van een statement van The Datacenter Group over de stroomstoring.
TransIP meldt dat de stroomstoring rond 4:29 uur door hun monitoring werd opgemerkt. 10 minuten ná het begin van de stroomstoring in Amsterdam. Internedservices meldt dat er sprake zou zijn geweest van een probleem met één van de noodstroomaggregaten in het datacenter dat niet op tijd zou zijn opgestart. Later lukte dat alsnog waarna The Datacenter Group Amsterdam wel door de noodstroomaggregaten van stroom werd voorzien. Om 5:58 uur meldde TransIP dat de stroomstoring in het datacenter was opgelost, terwijl Internedservices om 6:45 uur een zelfde soort bericht op de website heeft geplaatst.
Van de twee hosters in kwestie lijkt TransIP het zwaarst getroffen. The Datacenter Group Amsterdam is het belangrijkste datacenter van het bedrijf. Ook de eigen website was als gevolg van de stroomstoring tijdelijk offline. Daarnaast waren verschillende diensten van TransIP waaronder het VPS-platform door de stroomstoring getroffen. Om 10:05 uur meldde het bedrijf dat alle diensten weer online waren.
In een statement op de website geeft The Datacenter Group uitleg over de storing. Wat opvalt is dat het datacenter eerst vooral iets meldt over de stroomstoring in Amsterdam en daarbij verwijst naar de rol van netbeheerder Liander. Het datacenter schrijft:
De stroomstoring heeft als gevolg gehad dat TDCG Amsterdam op de noodstroom heeft moeten overstappen. Ondanks dat wij onze apparatuur frequent testen – de laatste succesvolle test van de generatoren was op 22-12-16 en functioneerde volgens ontwerp – hebben wij een incident ondervonden aan feed A in ons datacenter te Amsterdam. De storing is opgetreden als gevolg van een grote regionale stroomstoring.
Pas later in het statement legt The Datacenter Group uit wat de eigenlijke oorzaak van de stroomstoring is geweest:
TDCG heeft de pech gehad dat in een tijdsbestek van minder dan een maand een mechanisch defect is ontstaan en hierdoor het opstarten van één generator heeft belemmerd (de laatste succesvolle test werd gehouden op 22 december 2016). Het defecte onderdeel betreft de aansturingsspoel voor een mechanische beveiliging. Deze spoel zorgt ervoor dat de mechanische beveiliging wordt ingeschakeld: een voorwaarde voor het aggregaat om op te starten. De spoel wordt vandaag nog vervangen en getest.
Het statement van The Datacenter Group leest vooral als een aanklacht tegen de netbeheerder en dat het datacenter zelf voldoende heeft gedaan om de eigen apparatuur te testen. Het defect is gewoon domme pech geweest. Kortom, het datacenter valt naar eigen zeggen geen enkel verwijt te maken.