- Door
- Arnout Veenman
- geplaatst op
- 5 februari 2009 08:05 uur
Over spam die je als privépersoon ontvangt, en vanaf 1 juli 2009 als bedrijf ook, kun je een spamklacht bij OPTA indienen. Op 29 april 2007 diende een privépersoon een klacht bij OPTA in over een spam e-mail die hij had ontvangen van een politieke partij.
Omdat de capaciteit die OPTA heeft beperkt is, kan zij niet tegen elke spammer optreden en wordt er mede op basis van het aantal klachten over een bepaalde spamrun besloten of er opgetreden wordt. Over de bewuste spam e-mail van de politieke partij ontving OPTA maar één klacht, onvoldoende om optreden te rechtvaardigen.
OPTA heeft daarom op 4 september 2007 besloten geen onderzoek in te stellen. De klager nam hier geen genoegen mee en diende een bezwaar tegen dit besluit in. Ook dit bezwaar werd door OPTA ongegrond verklaard. De klager liet het er niet bij zitten en stapte naar de rechter.
De Rechtbank Rotterdam stelde vast dat het handhavend optreden tegen spammers een bevoegdheid en geen verplichting van OPTA is. Het handhavingsbeleid spam van OPTA is in overeenstemming met de Bijzondere privacyrichtlijn (2002/58/EG) en de Telecommunicatiewet en is volgens de rechtbank bovendien niet onredelijk.
De afwijzing van het handhavingsverzoek is volgens de rechtbank terecht aangezien het slechts één klacht over één mailbericht betrof en het feit dat de afzender een politieke partij was is geen bijzondere omstandigheid op grond waarvan OPTA van haar handhavingsbeleid had moeten afwijken. De klager kan nog wel in hoger beroep gaan tegen de uitspraak bij het College van Beroep voor het bedrijfsleven.