Journalistiek

Onpartijdig, onafhankelijk nieuws, uitsluitend in dienst van het branchebelang.

‘Bellen via internet nog niet optimaal’

  • Door
  • Arnout Veenman
  • geplaatst op
  • 11 februari 2009 08:06 uur

Iping research heeft in opdracht van het Algemeen Dagblad onderzoek gedaan naar de kwaliteit van bellen over internet. Uit dat onderzoek blijkt dat het bellen via internet nog niet ideaal is. Totaal heeft Iping geautomatiseerd twaalfduizend gesprekken gevoerd via tien VoIP-providers. Tijdens de test werd er gecontroleerd of er een verbinding tot stand kwam, hoe lang het duurde tot de verbinding tot stand kwam en hoe de kwaliteit van de verbinding was.

Op basis van de testresultaten heeft Iping de kwaliteit van VoIP-providers in kaart gebracht. Het belangrijkste criterium daarbij was de kans dat een verbinding tot stand kwam. Bij testwinnaar Tele2 lukte dat bij 1338 van de 1440 pogingen daartoe. Daarnaast duurde het gemiddeld 4 seconden tot de verbinding tot stand kwam. Het slechtst scoort Alice, waarbij het in 792 van de 803 pogingen lukte om een verbinding tot stand te brengen. Daarnaast duurde het gemiddeld 5,8 seconden voor dat de verbinding tot stand was gebracht. De gesprekskwaliteit was bij alle geteste VoIP-providers, op Scarlet na, goed.

In de volgende tabel die door het Algemeen Dagblad is gepubliceerd, staan alle resultaten van het onderzoek naar de VoIP-providers op een rijtje:

Onderzoek bellen over internet Algemeen Dagblad

Wat ik overigens wel een gemiste kans vind, is dat er enkel VoIP-providers getest zijn, waar tegelijkertijd een internetverbinding moet worden afgenomen. Terwijl onafhankelijke VoIP-providers zoals VoipBuster, Budget Phone, VoipGate en XeloQ buiten de test zijn gelaten . En ook het boegbeeld van internetbellen: Skype ontbreekt in de test.

Wido, 11 februari 2009 9:29 am

Ik denk dat het juist logisch is dat VoipBuster e.d. niet getest zijn, zij hebben immers geen controle over de internet verbinding en kunnen dus ook geen QoS toepassen in het modem/router.

De kwaliteit van die VOIP providers kan dus ook nooit door hen gegarandeerd worden.

Overigens gebruik ik thuis zelf Belcentrale met een Siemens Gigaset IP en dat werkt top!

Wilfried Dudink, 11 februari 2009 10:50 am

Het blijft ook een beetje appels met peren vergelijken.
Er is mijn inziens onduidelijk wat er nu getest wordt.
Is het een call die van een VoIP nummer naar een VoIP nummer gaat ? En zijn beide op private infrastructuur of publiek internet ? Of zijn er nummers gebruikt die op PSTN worden getermineerd ? En ontvangt de terminerende partij de call als IP of als PSTN ?

Kortom...wat mij betreft onduidelijk, dus hecht ik niet zo veel waarde aan zo'n uitkomst.

René Post, 31 maart 2009 10:53 am

iPing test zaken vanuit het perspectief van de gebruiker. In het geval van VoIP, weten veel mensen zelfs niet eens dat ze het in huis hebben of wat het is. Onze test-opzet begint dus gewoon bij de analoge poort in huis, en belt naar een analoge poort van een centrale test-opstelling (en vice versa). Wat de aanbieders daar onderweg allemaal wel of niet mee doen, snapt de gebruiker echt niet, en vinden wij in het kader van dit onderzoek dus ook niet relevant.

In dit onderzoek zijn geen VoIP-VoIP metingen uitgevoerd, zo'n matrix leidt tot erg veel extra calls en we waren in dit onderzoek te gast op de verbinding van gewone thuisgebruikers. In de toekomst is dit wel iets wat belangrijk gaat worden denken wij, maar nu (de helft van de huishoudens nog bij KPN zit) kom je een heel eind met het testen van de kwaliteit van- en naar KPN.

Met vriendelijke groet,

René Post, iPing Research.

Laatste reacties

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Koen Stegeman, Editor-in-Chief & founder Hostingjournalist.com: Jammer Arnout, maar je hebt een mooie bijdrage aan de hosting industrie geleverd, en dat jaren lang....

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Dillard Blom: Jammer dat een 'instituut' verdwijnt, en daarmee een bron van informatie over actuele zaken (en opin...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
L.: Uit automatisme kijk ik toch nog steeds elke dag naar ispam.nl, toch de hoop dat er nog een berichtj...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Toni Donkers: Arnout bedankt! ik ga het missen dat is een feit!

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Marcel Stegeman: Ik zie het nu pas. Inderdaad jammer maar ik kijk nu al uit naar het volgende project.