- Door
- Arnout Veenman
- geplaatst op
- 11 februari 2009 08:06 uur
Iping research heeft in opdracht van het Algemeen Dagblad onderzoek gedaan naar de kwaliteit van bellen over internet. Uit dat onderzoek blijkt dat het bellen via internet nog niet ideaal is. Totaal heeft Iping geautomatiseerd twaalfduizend gesprekken gevoerd via tien VoIP-providers. Tijdens de test werd er gecontroleerd of er een verbinding tot stand kwam, hoe lang het duurde tot de verbinding tot stand kwam en hoe de kwaliteit van de verbinding was.
Op basis van de testresultaten heeft Iping de kwaliteit van VoIP-providers in kaart gebracht. Het belangrijkste criterium daarbij was de kans dat een verbinding tot stand kwam. Bij testwinnaar Tele2 lukte dat bij 1338 van de 1440 pogingen daartoe. Daarnaast duurde het gemiddeld 4 seconden tot de verbinding tot stand kwam. Het slechtst scoort Alice, waarbij het in 792 van de 803 pogingen lukte om een verbinding tot stand te brengen. Daarnaast duurde het gemiddeld 5,8 seconden voor dat de verbinding tot stand was gebracht. De gesprekskwaliteit was bij alle geteste VoIP-providers, op Scarlet na, goed.
In de volgende tabel die door het Algemeen Dagblad is gepubliceerd, staan alle resultaten van het onderzoek naar de VoIP-providers op een rijtje:
Wat ik overigens wel een gemiste kans vind, is dat er enkel VoIP-providers getest zijn, waar tegelijkertijd een internetverbinding moet worden afgenomen. Terwijl onafhankelijke VoIP-providers zoals VoipBuster, Budget Phone, VoipGate en XeloQ buiten de test zijn gelaten . En ook het boegbeeld van internetbellen: Skype ontbreekt in de test.