- Door
- Veenman
- geplaatst op
- 5 maart 2009 08:01 uur
SIDN heeft op de deelnemerswebsite in de EPP-nieuwsbrief haar voorstel bekend gemaakt voor het nieuwe verhuisproces. Het belangrijkste uitgangspunt is dat binnen het nieuwe verhuisproces de houder van een .nl-domein bij zijn bestaande registrar een token (AuthInfo) opvraagt en aan de nieuwe registrar geeft. Deze procedure is vergelijkbaar met die door veel gTLD’s wordt gehanteerd.
De door SIDN voorgestelde verhuisprocedure (AuthInfo)
SIDN heeft de volgende verhuisprocedure voorgesteld:
- De houder vraagt een token op bij de bestaande registrar;
- De registrar is verplicht deze af te geven binnen een termijn van vijf dagen (let op géén werkdagen);
- De nieuwe registrar initieert de verhuizing;
- Indien de latende registrar akkoord gaat, wordt de verhuizing direct doorgevoerd;
- Indien de latende registrar niet akkoord gaat wordt de verhuizing doorgevoerd na vijf dagen (periode .com), tenzij SIDN of de nieuwe registrar het proces cancellen.
Door SIDN voorgestelde escalatieprocedure
Mocht de bestaande registrar niet binnen vijf dagen de token afgeven, dan treedt de escalatieprocedure in werking. SIDN heeft de volgende procedure voorgesteld:
- De houder vraagt een token aan bij de bestaande registrar. De registrar is onder alle omstandigheden verplicht om het token binnen vijf dagen af te geven.
- SIDN faciliteert standaardteksten voor brief of e-mail die een bewijsmiddel vormen en als voorlichting op de registrarsite komen.
- Indien de bestaande registrar weigert, dient de houder via een andere (nieuwe) registrar een klacht in bij SIDN. Hij dient zich te identificeren bij deze registrar.
- SIDN stuurt de klacht geautomatiseerd door als laatste waarschuwing met een termijn waarbinnen de latende registrar het token aan de houder verschaft moet hebben.
- Indien dit geen effect heeft kan SIDN na identificatie door de nieuwe registrar een token verstrekken aan de nieuwe registrar. De houder dient via de nieuwe registrar aan te tonen dat hij het token opgevraagd heeft bij zijn oude registrar. SIDN zal middelen en voorlichting ter beschikking stellen om hem/haar hierbij te ondersteunen (zie punt 2)
- Boete/sanctie/in ultimo royement voor de bestaande registrar is automatisch indien wordt aangetoond dat token wel is aangevraagd, maar niet verstrekt.
DeNIC escalatieprocedure als alternatief?
Als alternatief voor de escalatieprocedure die SIDN nu voorstelt, zou er ook naar de escalatieprocedure van het Duitse registry DeNIC kunnen worden gekeken. De escalatieprocedure van DeNIC werkt als volgt: Wanneer de bestaande registrar het token niet verstrekt aan de houder. Start de nieuwe registrar de escalatieprocedure, waarna DeNIC een token aanmaakt en deze per brief naar de houder stuurt. Daarna verstrekt de houder het token alsnog aan de nieuwe registrar. Al heb ik van verschillende partijen begrepen dat bij DeNIC men te snel naar die escalatieprocedure grijpt. Dat zou SIDN bijvoorbeeld kunnen ondervangen door een prijskaartje aan het versturen van zo’n brief te hangen.
Alternatief voor technische opheffingen: Eenzijdige opheffing vanuit de deelnemer
Een andere nieuwigheid is dat met de komst van EPP de mogelijkheid om technische opheffing uit te voeren komt te vervallen. Als alternatief voor de technische opheffing komt SIDN nu met de “Eenzijdige opheffing vanuit de deelnemer”. Waarmee er eindelijk een chique manier komt om .nl-domeinnamen op initiatief van de deelnemer op te heffen.
In het voorstel van SIDN staat de volgende beschrijving van dit proces:
- De registrar geeft aan een domeinnaam te willen opheffen voor eigen rekening en risico en hiertoe jegens de houder gerechtigd te zijn. De domeinnaam kan dan niet meer worden verhuisd.
- De registrar geeft binnen drie dagen een bevestiging op dit verzoek, waarin ondubbelzinnig is vastgelegd dat hij op eigen initiatief handelt en dat alle eventuele schade voor zijn rekening komt.
- SIDN informeert de houder op het admin-c adres over de opheffing door zijn of haar registrar en verwijst nadrukkelijk naar de registrar. De houder wordt gewezen op quarantaine.
- Het domein wordt aansluitend daadwerkelijk opgeheven en komt in quarantaine. Het reguliere quarantaineproces wordt doorlopen
- SIDN zal handhavend optreden bij geconstateerd misbruik. Bewijslast ligt bij de registrar.
Update 11:15 uur:
Zojuist heeft SIDN aangegeven dat bij de “Eenzijdige opheffing vanuit de deelnemer” naar aanleiding van opmerkingen van de registrars de bevestiging door de deelnemer binnen drie dagen (stap 2), al is komen te vervallen.