- Door
- Arnout Veenman
- geplaatst op
- 21 juni 2007 07:41 uur
Terwijl enkele weken geleden de federale Duitse parlement zich uitsprak vóór .berlin (en regionale TLD’s in het algemeen), heeft de Berlijnse senaat het idee voor een .berlin TLD juist afgewezen. Daarvoor noemt senaatswoordvoerder Michael Donnermeyer een drietal redenen.
- De stad wil geen adressen zoals porno.berlin de verantwoording nemen. Wanneer de stad als compensatie voor het gebruik van “hun merk” in positie in de stuurgroep zou krijgen, dan zou de stad ook medeverantwoordelijk worden voor de uitgifte van bijvoorbeeld hotel.berlin en taxi.berlin.
- Ondanks het feit dat het marktingtechnisch zeer interessant klinkt, blijft het maar de vraag of stads TLD’s wel de toekomst zijn. Rome kun je ook schrijven als Roma en Rom en Munchen als München, Muenchen of Munich.
- De laatste en belangrijkste reden voor het feit dat de Berlijnse senaat geen .berlin TLD wil is omdat het de eigen rechten zou kunnen schaden, omdat ze nu berlin.de hebben, een portal die ze exploiteren in samenwerking met een commerciële uitgever en de senaat is bang voor schadeclaims, wanneer een .berlin TLD er komt.
Het derde laatste argument is natuurlijk bizar te noemen, de positie over de .berlin TLD laten afhangen van een de explotatie van een enkele website. Dit is gewoon pure belangenverstrengeling, marktprotectionisme door de overheid, daarbij merken (de Duitse media op) dat er een volledig linkse coalitie in de Berlijnse senaat zit!
Ondanks de uitspraak van de Berlijnse senaat gaat dot.berlin door met haar missie op een .berlin TLD te realiseren. Allereerst met de steun van het federale Duitse parlement in de rug. Daarnaast mag de Berlijnse senaat een privaat belang niet beschermen, terwijl daarmee een algemeen belang wordt geblokkeerd. Verder zijn er nog een tweetal andere plaatsen in Duitsland en Conneticut (VS) die ook Berlin heetten, dot.Berlin is daar al mee in gesprek om te kijken of zij de aanvraag kunnen ondersteunen, voor het geval Berlijn dat tegen blijft. Dit gaat dus nog interessant worden.
Via: heise online