Journalistiek

Onpartijdig, onafhankelijk nieuws, uitsluitend in dienst van het branchebelang.

Hotmail getroffen door downtime

  • Door
  • Arnout Veenman
  • geplaatst op
  • 16 maart 2009 08:01 uur

The Hotmail service is temporarily unavailableDe afgelopen weken is Gmail tot twee keer toe down geweest, en nu is dat ook Hotmail en Live Mail overkomen. Afgelopen donderdag konden Hotmail en Live Mail gebruikers tussen 17:14 uur en 19:30 uur niet inloggen, meldt LiveSide. Wie Hotmail.com bezocht ten tijde van de storing kreeg een  “Server too busy” melding voorgeschoteld. Na een half uur werd dit vervangen met de melding: “The Hotmail service is temporarily unavailable”. De storing werd op Twitter op dat moment ook bevestigd door Microsoft. Na ruim twee uur was de storing weer opgelost. In plaats van tekst en uitleg te geven over de storing, zoals Google dat eerder deed  na de Gmail storingen, blijft het aan de zijde van Microsoft oorverdovend stil.

Microsoft zou naar verluidt 375 miljoen actieve Hotmail en Live Mail gebruikers hebben en Google meer dan 100 miljoen actieve Gmail gebruikers.  Doordat zowel Hotmail als Gmail zoveel gebruikt worden schaadt de storingen niet alleen het vertrouwen in de diensten zelf, maar ook SaaS in het algemeen.

Wido, 16 maart 2009 9:23 am

"Doordat zowel Hotmail als Gmail zoveel gebruikt worden schaadt de storingen niet alleen het vertrouwen in de diensten zelf, maar ook SaaS in het algemeen."

Ben ik het niet helemaal mee eens. Doel je er nu op dat de storing te lang duurde of dat er uberhaupt een storing was?

Ik denk niet dat het voor 100% te voorkomen is dat er storingen zijn, denk ook nog even terug aan de S3 services van Amazon.

Wat wel het vertrouwen van MS schaad is het feit dat er geen uitleg komt.

Arnout Veenman, 16 maart 2009 9:33 am

@Wido, de combinatie van het feit dat de storingen redelijk lang duren, maar ook dat ze überhaupt voorkomen speelt een rol. Het probleem is dat SaaS aanbieders uptime garanties afgeven, meestal van 99,9% of hoger, wat neerkomt op maximaal 45 minuten downtime per maand. Als Google en Microsoft dat niet eens kunnen halen voor miljoenen gebruikers, hoe kunnen andere (kleinere) bedrijven dat dan waarmaken, is dan al snel de redenering.

Tududud, 16 maart 2009 9:46 am

Fout, dat is jouw redenering :)

Sebastiaan Stok, 16 maart 2009 11:09 am

"In plaats van tekst en uitleg te geven over de storing, zoals Google dat eerder deed na de Gmail storingen, blijft het aan de zijde van Microsoft oorverdovend stil."
psst ;) http://security.nl/artikel/27942/1/Windows_update_fataal.html

Ik heb persoonlijk alleen een Hotmail account voor Live messenger (beter bekend als mislukt nep chat programma...)
Ik kan ook een andere nemen, maar dan moet ik die weer aan iedereen doorgeven :)

Storingen bij een mailserver zijn niets nieuws voor mij, de mail server van Online valt ook constant uit.

Laatste reacties

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Koen Stegeman, Editor-in-Chief & founder Hostingjournalist.com: Jammer Arnout, maar je hebt een mooie bijdrage aan de hosting industrie geleverd, en dat jaren lang....

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Dillard Blom: Jammer dat een 'instituut' verdwijnt, en daarmee een bron van informatie over actuele zaken (en opin...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
L.: Uit automatisme kijk ik toch nog steeds elke dag naar ispam.nl, toch de hoop dat er nog een berichtj...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Toni Donkers: Arnout bedankt! ik ga het missen dat is een feit!

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Marcel Stegeman: Ik zie het nu pas. Inderdaad jammer maar ik kijk nu al uit naar het volgende project.