- Door
- Arnout Veenman
- geplaatst op
- 8 april 2009 08:07 uur
Zakelijke gebruikers kiezen er telkens vaker voor om geen eigen mailserver te draaien, maar hun e-mail als SaaS-oplossing buiten de deur onder te brengen. Eind 2012 zal de markt voor zakelijke e-mail voor 20 procent bestaan uit SaaS-oplossingen, zo voorspelt onderzoeksbureau Gartner. Ter vergelijking in 2007 maakte SaaS-oplossingen nog maar één procent uit van de zakelijke e-mail markt.
De overgang van een eigen mailserver naar een SaaS-oplossing zorgt er de markt voor third-party oplossingen voor mailserver kleiner wordt. Zaken die je op je eigen e-mail server zelf moest regelen zoals, backup, disaster recovery, spam en virus filtering zitten ingebakken in de SaaS-oplossing. Verder zijn ook zaken als archiveren van e-mail, encryptie en faxen per e-mail veelal ook mogelijk via de SaaS-oplossing. Daarnaast zal het gebruik van SaaS-oplossingen voor zakelijke e-mail ook zijn weerslag vinden op de hardware-verkoop. Wanneer bedrijven geen eigen mailserver meer draaien, hoeft er in veel gevallen ook geen server meer te worden gekocht.