Sebas, 16 juli 2007 11:22 am
Hangt van het type klant af, maar veelal gaan er een aantal herinneringen de deur uit, en aanmaningen, als men dan nog niet betaald (en vooral een hostingpakket of een domeintje) dan worden deze gewoon opgeheven en verwijderd uit ons systeem, het kost meer geld om die wanbetalers achterna te zitten dan dat het je opleverd.
Bullcat, 16 juli 2007 11:27 am
ONze klanten krijgen 28 dagen voor hun nw termijn begint een factuur met het verzoek die binnen 14 dagen te voldoen.
Na 14 dagen komt een herinnering om weer binnen 14 dagen te voldoen ( 1ste dus )
Weer na 14 dagen komt herinnering 2 met weer 14 dagen te voldoen.
Als dit nog niet voldaan word gaat er een aanmaning de deur uit dat binnen 5 dagen de betaling binnen moet zijn, en word het account gesuspend.
Word er wederom niet gereageerd, dan geven wij deze factuur uit handen.
Hans
Goran, 16 juli 2007 11:31 am
All our orders are made by credit card or Ideal, meaning that if they don't pay they will not have their service. This is allowing us to keep our prices in average 25% lower than hosting companies practicing cash collection.
Bij mijn nog op te starten bedrijf, moet de klant altijd vooraf betalen. Klant krijgt 2 maanden de tijd om te betalen. Na 1 maand wordt de 1ste aanmaning met administratiekosten gestuurd. Na 2 maanden wordt hij uit handen gegeven.
Bij verlengingen stuur ik de factuur 2 maanden voor de verlenging, ook met een herinnering dat de klant nog 1 maand de tijd heeft om op te zeggen en een creditfactuur te ontvangen. 1 maand voor de verlenging krijgt de klant de 2de herinnering. 2 weken voor de verlenging de 1ste aanmaning met extra administratiekosten. Op de dag van de verlenging wordt het account gesuspend. (De dag van de verlenging valt altijd op maandag, zodat de klant altijd mij kan bereiken.)
Ook hou ik "punten" bij per klant. Betaald de klant * facturen op tijd, krijgt de klant 1 punt. Met 1 punt kan de klant voordeel van de twijfel krijgen en krijgt de klant op verzoek 1 week verlenging op betaling. (als voorbeeld)
ZMK, 16 juli 2007 12:24 pm
Een hosting pakket kost max een paar tientjes per jaar. Gewoon altijd laten vooruit betalen. Geen geld is gewoon geen service.
14 dagen betalingstermijn. Na 18 dagen nog niet betaald = aanmaning per email. Na 28 dagen nog niet betaald = aanmaning per post + extra administratiekosten.
Na circa 40 dagen nog niet betaald = stekker er uit, waarbij we domeinen nog even paar maandjes vasthouden voordat we die opzeggen.
Alrik, 16 juli 2007 2:01 pm
Hangt een beetje van de klant af.
Je genoemde voorbeeld lijkt me echter niet de way to go :D
Mogelijk relevante artikelen:
Stond daar net niet "op de koffie bij.."?
JM, 16 juli 2007 4:04 pm
Niet betalende klanten zijn weliswaar zeer webhoster onvriendelijk, maar ook klanten die niet gehinderd door enige kennis van zaken elk probleem met hun webhoster in de publiciteit brengen, terwijl de webhosting partij zich niet of nauwelijks hiertegen kan weren.
ZMK, 16 juli 2007 6:21 pm
welke idioot levert dan ook diensten zonder zeker te zijn van betaling.
Alrik, 16 juli 2007 7:06 pm
Nou moet je het niet omdraaien hè... :D
Je komt een levering overeen, en daartegenover staat een betaling, dat de afnemer zijn deel van de overeenkomst niet nakomt is niet jouw fout.
Hoewel uiteraard met vooruitbetaling een hoop ellende te voorkomen is.
Drew, 16 juli 2007 8:21 pm
Wij werken met een betalingstermijn van 14 dagen, zodra dit verstreken is volgt er een eerste herinnering waarin wordt gevraagd het bedrag alsnog binnen 10 dagen te voldoen. Daarna volgt een 2e herinnering waarvoor € 10,- administratiekosten voor in rekening worden gebracht en waarin wordt gevraagd het bedrag alsnog binnen 7 dagen te voldoen. Daarna volgt er een 3e herinnering waarin wordt gevraagd het bedrag per direct over te voldoen, hierna wachten wij nog 5 dagen voordat wij de vordering uit handen geven.
Sowieso leveren we niets voordat er een betaling is gedaan, het is dus alleen bij bijv. verlengingen of betalingen per maand waarbij dit voor kan komen. Gelukkig weinig last van wanbetalers :)
Met derde herinnering bedoel je aanmaning neem ik aan?
Alrik, 16 juli 2007 8:32 pm
Mag het hopen.
Wat ik zo lees, klinkt het idd als een sommatie/aanmaning.
Drew, 16 juli 2007 11:20 pm
@Peter, een herinnering is precies hetzelfde als een aanmaning......
Alrik, 17 juli 2007 1:06 am
Hangt ervan af.
De meesten die ik spreek zien een herinnering als een redelijk luchtig schrijven.
De aanmaning komt daarna, die is wat strenger en die gaat bijv ook per post.
De meesten verstaan een vervolgherinnering als aanmaning.
Drew, 17 juli 2007 2:12 am
Wij verstaan alles als een herinnering, de een is wat strenger dan de ander natuurlijk, maar je kunt een verschil van mening in hebben. Aanmaning is bij ons gelijk aan een herinnering.
john, 17 juli 2007 9:40 pm
Allereerst: zoveel mogelijk per machtiging of creditcard.
Tevens: fakturen verzenden per email zodat herinneringen in elk geval goedkoop te verzenden zijn.
Optie van per post verzenden met groot 'reminder' erop.
Tijdelijk/deels afsluiten helpt alleen als ze hun domein etc. ook daadwerkelijk gebruiken.
Zoniet, dan kan het moeilijk worden. Evt. telefonisch betalingsregeling treffen.
Het is onze ervaring dat vorderingen elke dag iets minder waard worden omdat de incasseringskans afneemt, dus snelle actie levert geld op.
Eventueel aparte belactie, huur iemand in op commissiebasis, werkt goed :-)
Alrik, 18 juli 2007 5:01 pm
Nog een tip:
Op een eerste herinnering niet zetten dat het een eerste herinnering is. Zie het vaak genoeg gebeuren dat klanten dan met opzet nog even wachten, er komt er immers nog wel 1.
Peter, 13 november 2008 3:12 pm
Er zijn meerdere opties om het fenomeen van de niet betalende klant te vermijden, velen zijn er al genoemd.
Vooruitbetaling is een goede, geen centjes, geen service.
Als je een brood koopt bij de bakker moet je dat toch ook direct betalen ? Nou dan. Hosting is tegenwoordig al niet veel duurder dan een paar broden.
Verder is automatisch incasso een optie, iets meer administratie, maar wel meer controle over de betaling van je facturen en minder portokosten.
Ik zag ook een bericht van iemand die aangaf domeinen een poosje vast te houden alvroens ze los te gooien. Dat gaat echter niet met de stupide reglementen van de SIDN. Als domein eigenaar kun je naar believen je domein verkassen en een spoor van onbetaalde rekeningen achter laten.
Dat de SIDN daar nou onderhand niet eens iets tegen gedaan heeft is ronduit belachelijk. Als Deelnemenr mag je wel flink lappen per kwartaal voor "deelname" maar verder mag je het uitzoeken.
Marcel, 8 december 2008 10:31 am
Als reactie op bovenstaand antwoord is het dan niet verstandig alle domeinnamen van klanten die bij u hosten op uw naam te zetten. Wanneer de klant op die manier de domeinnaam verhuist kan hij een boete verwachten vanwege het onrechtmatig verhuizen van andermans domeinnaam, toch? Of is dit een grijs gebied?