- Door
- Arnout Veenman
- geplaatst op
- 18 juli 2007 09:43 uur
Op het Adobe-evenement ‘Connect Business Exchange’ hield onze eigen ICT-guru Prof. ir. Roel Pieper een toespraak. Zijn boodschap was dat bedrijven zich op de klant moeten focussen en niet meer productgeorieenteerd moeten werken.
Over ICT-infrastructuur stelt Pieper dat over 5 tot 10 jaar deze vrijwel generiek is, en dat differentiatie dus niet zit in het product of de kosten. Het webhosting product is nu al vrijwel volledig generiek en zwaar op prijs concurreren is veelal geen duurzaam businessmodel. Het gaat om de focus op de klant, de klant centraal stellen en in zijn wensen voorzien!
Roel Pieper geeft als voorbeeld:
Als je een auto in acht uur kunt bouwen nadat de bestelling is geplaatst, geheel volgens de specifieke wensen van die klant, heb je geen voorraad meer nodig, en heb je een logistiek in het leven geroepen waarbij de risico’s ook verdeeld zijn over de toeleveranciers. De klanttevredenheid groeit en waarschijnlijk kun je meer geld vragen voor zo’n product. Dit gaat in elke industrie gebeuren; de klanten eisen dat. Want elk bedrijfsproces zou moeten beginnen met de klant en moeten eindigen met de klant.
Waar ligt bij jullie de focus, bij de klant of het (webhosting) product dat jullie verkopen?