- Door
- Arnout Veenman
- geplaatst op
- 4 mei 2009 08:05 uur
Nederland is een nieuwe datacenter integrator rijker. Sinds 1 maart 2009 is Compertius door Jeroen Schlosser, Rik Vos en Patrick van der Wilt opgericht. Afgelopen week hield ik in Amsterdam met Jeroen Schlosser en Patrick van der Wilt een interview.
De oprichters kennen elkaar via hun voormalige werk- en opdrachtgever TelecityGroup. Schlosser en Van der Wilt werkten hier als Operations Director en Sales Director bij de Nederlandse business unit. Vos heeft zijn eigen technisch adviesbureau De Vlieg Techniek.
De visie van Compertius
Wat is het wat Compertius anders gaat doen dan andere datacenter integrators? Veel datacenter integrators bouwen een datacentrum. Wanneer de bouw voltooid is, overhandigen ze “de sleuteltjes” aan de eigenaar en wensen deze er veel plezier mee. Dit terwijl een datacentrum volgens Compertius een dynamische omgeving is, waaraan het werk begint zodra het is opgeleverd.
Een commercieel datacentrum moet 10 tot 15 jaar meegaan. Het is onmogelijk om te voorspellen welke nieuwe eisen er aan zullen worden gesteld gedurende die levensduur. Een voorbeeld hiervan is het gebruik van koude en warme gangen. Enkele jaren geleden was het nog de normaalste zaak van de wereld om gekoelde lucht willekeurig de datavloer op te blazen om zo de temperatuur constant te houden. Tegenwoordig worden in vrijwel alle datacentra koude en warme gangen toegepast. Warme en koude lucht worden op de datavloer strikt gescheiden van elkaar gehouden om zo thermische botsingen te voorkomen.
Verder wordt een datacentrum jaarlijks duizenden keren door mensen bezocht om uiteenlopende redenen, beveiliging, onderhoud aan de datacentrum infrastructuur, onderhoud aan servers, etc. Menselijke fouten zijn echter ook de belangrijkste oorzaak van problemen in datacentra. Dat vereist dat alle bezoeken aan het datacentra in goede banen wordt geleid.
De bedrijfsprocessen van de klant als uitgangspunt
Het beschikbare budget en de techniek zijn veelal de uitgangspunten voor de bouw van een datacentrum. Tegelijkertijd worden de bedrijfsprocessen van de klant vaak volledig uit het oog worden verloren. De oorzaak hiervan ligt in het feit dat de bouw van datacentra vaak wordt gedaan door specialisten op een bepaald deelgebied zoals hardware, bouw of installatie techniek. Iedereen denkt vanuit zijn eigen technische achtergrond. Hierdoor ontstaat geen oplossing die recht doet aan de bedrijfsprocessen van de klant. Het is daarom essentieel dat men blijft praten over de bedrijfsprocessen van de klant. De techniek moet niet tot uitgangspunt worden gemaakt.
Verder wil Compertius realistisch, open en transparant naar haar klanten toe zijn. Een datacentrum moet aansluiten op de bedrijfsprocessen van de klant maar ook moet worden opgepast dat er niet wordt geoverdimensioneerd. Is het echt zo erg als de stroom eens per jaar één seconde uitvalt? Voor een luchtvaart maatschappij die al haar vluchten via het internet verkoopt is die vraag snel beantwoord, maar geldt dat ook voor een kleine gemeente? Is het wel noodzakelijk om 400 Kilowatt aan koeling te hebben? Of kan er ook rustig worden begonnen met 100 Kilowatt?
Compertius wil klanten een totaal oplossing bieden, die bestaat uit slimme technieken die zichzelf wel al bewezen hebben in andere sectoren maar nog niet zijn toegepast in datacentra.Verder wil het bedrijf zich blijven richten op haar kern competenties. Alles tot aan de racks kan worden geleverd, maar voor de servers heb je een andere leverancier nodig.
Uitgroeien tot de grootste van West-Europa
De ambitie van Compertius is om over drie jaar uitgegroeit te zijn tot dé datacenter integrator van West-Europa. Wanneer West-Europese bedrijven die een datacentrum willen bouwen over drie jaar Compertius roepen, vinden de heren dat ze het goed hebben gedaan.