- Bedrijfsnieuws van
- Data Academie
- geplaatst op
- 19 oktober 2015 14:12 uur
Het kennistekort onder marketeers ondermijnt de economische kansen van big data. Dat signaleert Monique Rutten, strateeg bij brancheorganisatie DDMA. Met de Data Academie wil Rutten deze knowledge gap dichten en marketeers voorbereiden op de toekomst. Dit najaar start het kennisinstituut daarom met de cursussen Analytic storytelling, Datavisualisatie en Data minded marketing.
Marketeers hebben te maken met een explosieve groei aan digitale klantgegevens. Rutten: “Van onze leden horen wij dat die grote hoeveelheid aan data verlammend kan werken. Marketeers staan open voor nieuwe mogelijkheden, maar weten niet goed waar te beginnen. Analytic storytelling helpt ze om complexe informatie om te zetten in een helder verhaal dat beklijft bij collega’s, management en relevante stakeholders. Het is een stapsgewijze, praktische methode die analytische en verhalende technieken combineert.”
Monique RuttenBreed aanbod
Naast de cursus Analytic storytelling, biedt de Data Academie dit najaar ook trainingen op het gebied van Datavisualisatie en Data minded marketing. Het kennisinstituut kiest bewust voor een breed aanbod. Rutten: “Wij signaleren niet alleen een kennistekort, maar ook communicatieve ruis op de lijn tussen marketeers en data-analisten. Om marketing echt data-driven te maken, is het cruciaal dat beide partijen dezelfde taal spreken. Marketeers moeten inzien welke mogelijkheden er uit data te halen zijn. En de analisten moeten zich in kunnen leven in het marketingproces.”
Trainingen voor CMO’s
Er staan ook trainingen in de planning die specifiek bedoeld zijn voor CMO’s. “De koers van een organisatie wordt nu eenmaal uitgezet op bestuursniveau. Als een CMO het belang inziet van data én weet wat de mogelijkheden zijn, komt data-integratie hoog op de bedrijfsagenda. Bedrijven die al veel met data doen, noemen dit een belangrijke voorwaarde voor digitaal succes.” Een datastrategie heeft daarnaast de meeste kans van slagen als marketeers, dataspecialisten en het hoger management een gezamenlijk vertrekpunt hebben. Daarom organiseert de Academie ook in-house-opleidingen. “Een intensief intake-traject en een digitale nulmeting van de marketingafdeling leidt tot een zorgvuldige selectie van docenten en een kwalititieve match tussen kennisvraag en -aanbod.”
Om de kwaliteit en de relevantie van het kennisaanbod te waarborgen, selecteert en benoemt DDMA momenteel twee adviesorganen: de Data Industry Leader Board en de Data Expert Board.