Proact onderzoekt waaraan serviceproviders moeten voldoen
- Bedrijfsnieuws van
- Proact
- geplaatst op
- 11 september 2014 09:44 uur
Een exitstrategie in het contract is volgens Nederlandse bedrijven de belangrijkste eis waaraan een serviceprovider moet voldoen. Dat blijkt uit onderzoek van Proact, Europa’s grootste storagecentrische datacenterinfrastructuur-integrator en cloud-enabler, in samenwerking met AutomatiseringGids. Ook kijken organisaties bij de keuze voor een serviceprovider naar de plaats van dataopslag, breedte van het dienstenportfolio, mogelijkheden tot outtasking, hulp bij transitie naar de cloud en certificeringen. Proact presenteert deze en andere onderzoeksresultaten tijdens SYNC op 17 september 2014 in Rotterdam.
Proact en AutomatiseringGids voerden het onderzoek samen uit in april 2014. In totaal vulden 256 respondenten de vragenlijst in. De respondenten zijn onderverdeeld in: algemeen management (zoals algemeen directeur, CIO), IT-management (zoals project- of afdelingsmanager), IT-professional (zoals applicatiebeheerder) en IT-specialist (zoals IT-consultant of IT-architect).
Exitstrategie
Maar liefst 82 procent van de Nederlandse organisaties vindt het belangrijk tot zeer belangrijk dat het contract met een serviceprovider een exitstrategie bevat. Het gevaar van vendor lock-in staat IT-managers duidelijk voor ogen: hoe kom je – als je dat wenst – van de andere partij af? Bij het afsluiten van een contract is daar extra aandacht voor.
Dataopslag vooral in Nederland
De respondenten werd ook gevraagd hoe belangrijk zij het vinden dat hun data zijn opgeslagen in Nederland. Blijkbaar heeft de discussie rondom de Patriot Act en de NSA de IT-wereld niet onberoerd gelaten. De meeste organisaties (52 procent) geven aan dat hun dataopslag momenteel in Nederland plaatsvindt. Ook een meerderheid (51 procent) vindt dit belangrijk tot zeer belangrijk, en twintig procent enigszins belangrijk. Slechts drie procent noemt opslag in eigen land zeer onbelangrijk.
Dienstenportfolio
Over het algemeen geldt: hoe meer diensten op het gebied van IT-infrastructuur een serviceprovider biedt, hoe beter. Door diensten te ‘mixen en te matchen’, zijn allerlei varianten mogelijk: van eigen apparatuur bij de serviceprovider tot alles uitbesteed behalve het beheer, of alle IT-infrastructuur in eigen huis behalve de storage. 33 procent van de organisaties vindt een breed dienstenportfolio dan ook belangrijk bij de keuze voor een serviceprovider en elf procent zelfs zeer belangrijk.
Outtasking
Specialistische diensten of volledige outsourcing? Waar voorheen de prijs een belangrijke drijfveer was, staat nu kwaliteit bovenaan. Niet mensen, middelen en processen – zoals bij traditionele outsourcing – maar een specifieke bedrijfstaak wordt nu uitbesteed. 41 procent van de organisaties zoekt zo’n serviceprovider. Van het IT-management geeft zelfs 49 procent dit aan. 24 procent is het om het even en negentien procent zoekt niet per se naar een outtasking-serviceprovider.
Transitie
Veel organisaties hebben koudwatervrees als het gaat om het inschakelen van een Managed Service Provider (MSP). In de meeste gevallen is immers een ingrijpende transitie op het gebied van infrastructuur nodig. Dat een serviceprovider daarbij hulp biedt, vindt 37 procent van de respondenten belangrijk en 22 procent zeer belangrijk. Het IT-management in het bijzonder hecht hier veel waarde aan: 43 procent van de managers vindt dit belangrijk en 29 procent zeer belangrijk.
Certificeringen
Uit het onderzoek blijkt tevens dat security een van de grootste kopzorgen is bij het selecteren van een serviceprovider. Het is dan ook niet verwonderlijk dat 52 procent van de onderzochte organisaties ISO 27001 de allerbelangrijkste certificering vindt. Zelfs als het voor een bedrijf verplicht is data on-premise op te slaan, kan een serviceprovider met een ISO 27001-certificering helpen dat ultraveilig te doen.
“Nu steeds meer organisaties de transitie naar de cloud durven te maken, rijst de volgende vraag: hoe kies ik een geschikte cloud-serviceprovider?”, zegt Lucas den Os, Managing Director Proact Nederland. “Uit ons onderzoek blijkt dat organisaties daar goed over nadenken. We hebben ze een aantal stellingen voorgelegd en zo konden we goed in kaart brengen welke kenmerken van een leverancier zij het belangrijkst vinden.”