- Bedrijfsnieuws van
- Argeweb
- geplaatst op
- 22 september 2015 13:27 uur
Nog veel online kansen voor het MKB
Uit onderzoek dat recent door hostingprovider Argeweb is uitgevoerd onder het MKB, blijkt dat meer dan 50% van de MKB’ers nog geen aandacht besteed aan SEO (zoekmachineoptimalisatie). Van de ondervraagden geeft 17% aan SEO uit te besteden aan een externe partij. Argeweb ziet dan ook nog veel online kansen voor het MKB.
Argeweb is niet de enige die deze kansen ziet. Want opvallend is dat meer dan 75% van de respondenten aangeeft dat zij het belangrijk vinden om een goede positie in Google te hebben met hun bedrijfswebsite. Daarbij geeft meer dan de helft van de respondenten aan dat een hoge positie in de zoekmachines bij zal dragen aan het succes van hun bedrijf.
Redenen om geen aandacht te besteden aan SEO
Toch is dan de vraag waarom het MKB nog zo weinig aandacht aan SEO besteedt. 29% van de respondenten geeft aan geen kennis te hebben van SEO en meer dan 26% geeft aan dat de inzet hiervan teveel geld kost. Daarnaast geeft het overige percentage aan dat hun bedrijf het niet nodig heeft.
Klanten via Google
Van alle respondenten geeft ruim 13% aan geen idee te hebben of hun klanten via de zoekmachine resultaten in aanraking zijn gekomen met hun bedrijf. Daartegenover staat een percentage van bijna 43% van bedrijven, die aangeven tot 10%van hun klanten via Google binnen te halen. Ruim 17% van de bedrijven haalt zelfs tot 20% van de klanten binnen via Google.
Klantengroei door focus op SEO
Wanneer men wel aandacht aan zoekmachineoptimalisatie besteedt (zowel intern als door een externe partij), verdriedubbeld het aantal klanten dat via Google met het bedrijf in aanraking is gekomen. “Dit is een positieve groei dat het net nut en succes van de inzet van SEO benadrukt,” aldus Koen van Deudekom, directeur van Argeweb. “Dit is dan ook één van de redenen om Argeweb rankingCoach aan onze klanten aan te bieden. Een betaalbare en gebruiksvriendelijke SEO tool die klanten helpt hun positie in Google te verbeteren.”
Online kansen in de toekomst
Zoals blijkt uit de onderzoeksresultaten is het gebruik van SEO gunstig voor de naamsbekendheid van een bedrijf en is het MKB zich bewust van het belang van een goede positie. Meer dan 50% van de ondervraagde MKB’ers verwacht dan ook dat de online concurrentie de komende vijf jaar toeneemt.