- Bedrijfsnieuws van
- Vertiv
- geplaatst op
- 30 november 2015 10:23 uur
Emerson Network Power, onderdeel van Emerson en wereldwijd toonaangevend in het ontwikkelen van bedrijfskritische infrastructuurtechnologieën voor ICT-systemen, heeft een onderzoek gesponsord dat is uitgevoerd door Pb7 Research in Nederland. Daaruit blijkt dat reinheid, rust en regelmaat kenmerkend zijn voor een gezond datacenter. Het onderzoek vond plaats in opdracht van IT Room Infra ter gelegenheid van IT Room Infra 2015.
Uit het onderzoek komt naar voren dat een datacenter door de drie R’s het best kan voldoen aan zijn taak: het realiseren van een optimale uptime zodat de organisatie op een kosteneffectieve wijze door kan draaien. Volgens Pb7 blijkt dat de directieleden, als zij over het datacenter beslissen, zich vooral laten leiden door kosteneffectiviteit. Facilitaire beslissers laten zich vooral leiden door duurzaamheid. De IT-beslissers kijken vooral naar continuïteit en standaardisering.
Het onderzoek onder 147 respondenten laat verder zien dat IT en facilitair beheer gescheiden werelden zijn. Slechts tien procent van de respondenten geeft aan dat beide groepen binnen hun organisatie dezelfde taal spreken, terwijl 55 procent aangeeft dat beide groepen vaak en nauw met elkaar samenwerken.
De vraag is dan hoe ervoor te zorgen dat beide groepen op zo’n manier met elkaar samenwerken, dat zij de gezamenlijke doelen van de organisatie ook daadwerkelijk bereiken. De respondenten zijn het daarover oneens: 53 procent zegt dat hun organisaties de stelregel aanhoudt, dat wanneer iedereen zich bezighoudt met waar hij goed in is, de kwaliteit optimaal is. Daartegenover zegt 25 procent dat IT te allen tijde een strikte controle over het gehele proces moet houden, zodat eenduidige aansturing gewaarborgd is. Uit downtimecijfers blijkt dat de eerste groep het gelijk aan zijn kant heeft. Waar de door IT strikt geleide datacenters op jaarbasis een downtime van gemiddeld 6,3 uur laten zien, ligt dat bij de andere groep datacenters op 2,6 uur. Ook de oplostijden bij incidenten variëren sterk: van 1,2 uur tegenover gemiddeld 1,8 uur.
Uit het onderzoek komt verder naar voren dat multitenant datacenters van professionele aanbieders gemiddeld genomen beter presteren dan de inhouse datacenters. Multitenant datacenters hebben vaak veel geïnvesteerd in professionele processen en in een professionele inrichting. Ze blijken onder andere goed in staat om hooggekwalificeerd technisch personeel aan te trekken.
Van alle respondenten gebruikt 37 procent een DCIM-platform (Data Center Infrastructure Management). 24 procent van de respondenten zegt zich hierop te oriënteren. Het blijkt dat datacenters zonder DCIM-oplossing drie keer zoveel ongeplande downtime hebben en langere oplostijden melden. 44 procent geeft aan in DCIM te investeren om meer grip te krijgen op de totale datacenteroperatie.
“Uit het onderzoek van Pb7 blijkt dat bedrijven die over professionele medewerkers, over professionele technologische hulpmiddelen, zoals DCIM, en over een professioneel proces beschikken, het best presteren”, zegt Guido Neijmeijer, Country Manager voor Emerson Network Power in de Benelux. “Het loont dus om te investeren in kennis en tools die datacenters efficiënter en effectiever maken.”