- Bedrijfsnieuws van
- Netskope
- geplaatst op
- 22 april 2015 09:00 uur
Netskope, toonaangevend in veilige cloud enablement, publiceert het April 2015 Netskope Cloud Report™ waaruit onder meer blijkt dat het zakelijk gebruik van cloud-SaaS-applicaties blijft groeien. Inmiddels gebruikt 15,1 procent van de Europese organisaties meer dan duizend cloud-apps.
Op wereldwijd niveau gebruikt ruim 25 procent van de organisaties in de Netskope Cloud meer dan duizend apps. Het gemiddelde aantal gebruikte cloud-apps (zowel officieel als niet-officieel goedgekeurd) staat nu op 730, een stijging van zestien procent ten opzichte van het vorige kwartaal. Het is de eerste keer dat Europese data apart worden gerapporteerd in het April 2015 Netskope Cloud Report, met een gemiddelde van 511 gebruikte cloud-apps binnen Europese bedrijven. Op zowel wereldwijd als Europees niveau zijn negen van de tien gebruikte apps vandaag de dag niet klaar voor zakelijk gebruik, omdat ze ‘medium’ of lager scoren in de Netskope Cloud Confidence IndexTM (CCI).
Het Netskope Cloud Report monitort het gebruik van, en de trends rondom cloud-apps binnen bedrijven. In deze editie benoemt Netskope ook de continue invloed van gecompromitteerde cloud-apps op bedrijven wereldwijd. Uit het rapport komen de volgende zaken naar voren:
- 13,6 procent van de app-gebruikers heeft zwakke inloggegevens;
- meer dan zeven op de tien uploads van gebruikers met kwetsbare accounts gaan naar apps die als ‘matig’ worden beoordeeld in de Netskope Cloud Confidence Index;
- 23,6 procent van de log-ins op de CRM-applicaties gebeurt met accounts waar eerder al sprake van een datalek is geweest.
“Hoewel er binnen organisaties meer algemeen begrip en acceptatie bestaat voor ‘shadow IT’, is er een bijbehorende groei in het aantal niet-officieel goedgekeurde cloud-apps, dat wordt gebruikt”, zegt Sanjay Beri, CEO en oprichter van Netskope. “Dit moet IT-teams stof tot nadenken geven, hoewel er geen reden is voor massale paniek. Of men het nu leuk vindt of niet, dit is de nieuwe IT-realiteit. Het is belangrijk dat organisaties een hoge mate van inzicht behouden in hun cloud-app-infrastructuur, zodat zij een verdacht patroon opmerken en kunnen verhelpen voordat het een probleem wordt.”
Top 10 meest populaire cloud-app-categorieën
Naast de apps die volgens bedrijven veel worden gebruikt door consumenten op het werk (zoals Twitter, Dropbox en Evernote), zijn het vooral zakelijke apps die overheersen binnen organisaties. Marketing blijft de meest gebruikte categorie, hoewel bijna alle marketing-apps een score ‘medium’ of lager krijgen in de CCI.
Meer dan negentig procent van de zakelijke apps in de categorieën Human Resources, Productiviteit, Content Management en Financiën/Boekhouding krijgen ook een score ‘medium’ of lager in de CCI.
Meest gebruikte apps in bedrijfsleven
Net als in eerdere rapporten blijkt dat cloud-storage-apps en social-apps de top 20 van meest gebruikte apps in het Europese bedrijfsleven domineren, en bijna een derde (32 procent) van het totale cloud-app-gebruik omvatten. Gebaseerd op afzonderlijke app-sessies, weerspiegelt de top van meest gebruikte apps alle cloud-app-toegangspunten bijgehouden door het Netskope Active Platform[1]. Andere vertegenwoordigde categorieën zijn Webmail, Collaboration en Customer Relationship Management/Salesforce Automation (CRM/SFA).
Top policy-overtredingen
Policy’s worden gemaakt op basis van een aantal factoren, waaronder de gebruiker, groep, locatie, apparatuur, DLP-profiel (Data Loss Prevention), activiteit en meer. De onderzochte beleidsplannen omvatten: blokkering van het downloaden van persoonlijk identificeerbare informatie van een HR-app naar een mobiel apparaat, opmerken wanneer gebruikers documenten delen in cloud-storage-apps met iemand buiten de organisatie, en de blokkering van ongeautoriseerde gebruikers van de gemodificeerde velden in apps voor financiën/boekhouding. Het aantal DLP-policyovertredingen dat betrekking heeft op het downloaden van data, overtreft het aantal overtredingen bij het uploaden van data met meer dan twee op één van de gevallen. De drie topcategorieën voor DLP-policyovertredingen omvatten Cloud Storage, Webmail en CRM/SFA.