Organisaties geloven in cloud, maar adoptiesnelheid loopt sterk uiteen

IT-consultancybedrijf Ciber beschrijft de vijf speerpunten voor cloud in 2014

  • Bedrijfsnieuws van
  • Ciber
  • geplaatst op
  • 13 februari 2014 12:11 uur

Dat cloud een enorme vlucht neemt in Nederland wordt door diverse onderzoeken onderschreven. Zo becijferde Computer Profile recent dat het gebruik van cloud-applicaties in Nederland de afgelopen twee jaar met ruim 200 procent is toegenomen en de komende drie jaar zelfs met 300 procent groeit. IT-consultancybedrijf Ciber constateert dat bedrijven zich steeds minder bezig houden met de vraag of cloud computing toegevoegde waarde biedt, maar zich vooral richten op hoe zij het hoogste rendement kunnen realiseren op korte termijn. Om organisaties hierbij op weg te helpen, definieert Ciber de vijf belangrijkste aandachtspunten op het gebied van cloud:

1. Mobiele interfaces – het gebruik van mobiele devices op de werkvloer is de afgelopen jaren sterk toegenomen. Gartner voorziet dat in 2014 de wereldwijde verkoop van tablets met 47 procent toeneemt. Het is dan ook niet verwonderlijk dat er bij cloud-oplossingen steeds meer aandacht wordt besteed aan mobiele interfaces. Gebruikers stellen steeds hogere eisen aan de geboden functionaliteit van cloud-toepassingen en de gebruiksvriendelijkheid. Organisaties dienen hier rekening mee te houden binnen hun cloud-strategie.

2. Security – Onderwerpen als privacy en databeveiliging zijn onlosmakelijk verbonden met het thema cloud computing. Bedrijven besteden daarom relatief veel aandacht aan security-vraagstukken wanneer zij de overstap naar de cloud maken. Zij zullen dan ook kritisch kijken naar de beveiligingsrisico’s en garanties die cloud-leveranciers bieden om ervoor te zorgen dat gevoelige bedrijfsgegevens veilig worden opgeslagen.

3. Focus op targeted user experience – Klantbeleving is een cruciaal onderdeel van het applicatieontwikkelproces. Dit jaar zullen bedrijven inzetten op targeted user experience. Bij het ontwikkelen van cloud-apps wordt dan specifiek gekeken naar hoe relevante data benut kan worden om de klantbeleving nog beter aan te laten sluiten bij de wensen van de individuele eindgebruiker.

4. Wereldwijde en lokale cloud – Voor ondernemingen is het belangrijk dat zij wereldwijd zaken kunnen doen en daarom gaat hun voorkeur meestal uit naar cloud-leveranciers die wereldwijd opereren. Dit betekent niet dat er bij de implementatie van cloud-applicaties sprake is van ‘one size fits all’. Er is namelijk ook een sterke behoefte aan de mogelijkheid om lokaal aanpassingen door te voeren. De flexibiliteit die cloud-oplossingen bieden om aan deze wensen te voldoen is een belangrijke factor in het selectieproces.

5. Hybride cloud steeds populairder – Steeds meer bedrijven hanteren een pragmatische cloud-strategie. Dit betekent dat zij reeds gedane investeringen zo goed mogelijk benutten en cloud-oplossingen alleen toepassen in specifieke situaties waar deze oplossingen aantoonbaar toegevoegde waarde bieden. De hybride cloud benadering, waarbij on-premise- en cloud-oplossingen gecombineerd worden, zal daarom dit jaar een sterke groei doormaken.

“Ondernemingen kijken momenteel zeer pragmatisch naar de toepasbaarheid van cloud binnen hun organisatie”, stelt Lex de Grijs, lead Cloud Competence Center bij Ciber. “Veel onderneming zijn wel overtuigd van de meerwaarde van cloud. Waar zij nog wel moeite mee hebben is het bepalen van de beste implementatiestrategie. Ons adagium is “Client Focused – Results Driven”. Dit betekent dat wij samen met onze klanten definiëren welke concrete waarde zij precies zoeken. Vervolgens kijken we naar de beste technische invulling, maar ook naar het veranderproces dat noodzakelijk is voor een succesvol resultaat. Mens, organisatie, proces en technologie worden in onderlinge samenhang bekeken om tot de best mogelijke aanpak te komen. Het uitrollen van een cloud-strategie is namelijk alleen interessant als het ook daadwerkelijk waarde toevoegt.”

Nog geen reacties

Laatste reacties

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Koen Stegeman, Editor-in-Chief & founder Hostingjournalist.com: Jammer Arnout, maar je hebt een mooie bijdrage aan de hosting industrie geleverd, en dat jaren lang....

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Dillard Blom: Jammer dat een 'instituut' verdwijnt, en daarmee een bron van informatie over actuele zaken (en opin...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
L.: Uit automatisme kijk ik toch nog steeds elke dag naar ispam.nl, toch de hoop dat er nog een berichtj...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Toni Donkers: Arnout bedankt! ik ga het missen dat is een feit!

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Marcel Stegeman: Ik zie het nu pas. Inderdaad jammer maar ik kijk nu al uit naar het volgende project.