Samenwerking helpt studenten om zich beter voor te bereiden op het bedrijfsleven
- Bedrijfsnieuws van
- Previder
- geplaatst op
- 4 oktober 2016 10:34 uur
Previder, leverancier van datacenter-, cloud- en connectiviteitsdiensten, breidt de hechte samenwerking met Saxion uit met cloud- en datacenterdiensten voor IT-opleidingen. Previder verzorgt al regelmatig gastcolleges op de hogeschool en heeft 4 vaste stageplekken voor studenten. Deze actieve kennisuitwisseling moet studenten helpen een betere aansluiting te vinden met de arbeidsmarkt.
Voor IT-opleidingen is het vaak een uitdaging om de snelle technologische ontwikkelingen bij te benen. Om die reden werkt Saxion samen met partijen als Previder om studenten vroeg kennis op te laten doen via hun potentiële toekomstige werkgevers. Zo verzorgen datacenterexperts van Previder diverse gastcolleges bij Saxion, waarin theoretische IT-kennis met de praktijk in het bedrijfsleven wordt verbonden. Previder valt samen met IT-dienstverleners Lesscher IT en Heutink ICT onder de Odin Groep, die gezamenlijk 16 vaste stageplekken aanbieden voor studenten van Saxion. De samenwerking is inmiddels uitgebreid met het beschikbaar stellen van virtuele servers (IaaS-capaciteit), die door IT-studenten wordt gebruikt voor het uitvoeren van praktijkopdrachten.
Theo Lansink, stage- en afstudeerbegeleider voor HBO-ICT ITSM, is erg tevreden met de samenwerking: “Wij zien Previder en de Odin Groep als een goede partner, zowel door de geleverde datacenterdiensten als door hun gastcolleges en vaste stageplaatsen voor onze studenten.”
Praktijk versus realiteit
Nergens leer je zoveel als in de praktijk, stelt Odile Elshout, recruiter bij de Odin Groep: “Door studenten de kans te geven om vroeg met state-of-the-art technologie te werken, en door ze mee te laten lopen in de dagelijkse praktijk van IT-bedrijven, begrijpen zij al eerder waar ze het voor doen.”
Onder studenten blijken namelijk vaak misvattingen te heersen over hoe hun inhoudelijke kennis aansluit op bepaalde IT-banen. Elshout: “In onze ervaring zien studenten werken op een servicedesk soms als een laaggeschoolde functie, terwijl in de praktijk blijkt dat dit aanzienlijke inhoudelijke technische kennis vereist en veel verder gaat dan alleen klantgerichtheid. Dit inzicht is heel belangrijk voor hun zelfvertrouwen.”
Keuzestress
Veel studenten kampen met keuzestress, ofwel de angst dat hun studiekeuze in hoge mate bepalend is voor hun toekomstige baanperspectieven. Elshout: “Naast het bijwonen van de gastcolleges kunnen vierdejaars studenten bij ons stages lopen en hun praktijkopdrachten uitvoeren. In onze interacties met studenten proberen wij altijd duidelijk te maken dat je studie een basis legt voor werken in de IT, maar dat het eigenlijk pas echt begint in je werkpraktijk. Ook moet je continu blijven leren en je verder blijven ontwikkelen want technologie en functies binnen de IT zijn sterk aan verandering onderhevig.”
De voordelen voor studenten zijn evident, maar de samenwerking met Saxion is ook voor de Odin Groep nuttig. “Wij leren zelf ook veel van studenten, door hun interesses en frisse inzichten. Drie voormalige stagiairs hebben inmiddels zelfs een baan bij Previder gekregen.”