Proactieve aanpak incidenten en kwaliteitsverhoging door beter toezicht op certificering aannemers
- Bedrijfsnieuws van
- Eurofiber
- geplaatst op
- 6 maart 2015 09:49 uur
Eurofiber heeft een nieuw registratiesysteem voor werkzaamheden aan zijn glasvezelnetwerk in gebruik genomen: Account Beheer Cocon (ABC). Uniek aan ABC is dat het real-time laat zien welke monteur waar aan het werk is. Bovendien controleert het systeem of deze persoon door Eurofiber gecertificeerd is.
“Iedere week vinden er gemiddeld 400 werkzaamheden plaats aan ons netwerk, die uitsluitend door geselecteerde aannemersbedrijven worden uitgevoerd. ABC helpt ons het aantal netwerkverstoringen met klant-impact ten gevolge van deze werkzaamheden te minimaliseren en deze sneller op te lossen. We werken continu aan het verhogen van de betrouwbaarheid en beschikbaarheid van ons glasvezelnetwerk. ABC levert daar een belangrijke bijdrage aan”, aldus Arian de Korte, Operations Director van Eurofiber.
Proactief incidenten oplossen
Monteurs die aan het netwerk van Eurofiber werken, moeten zich voor ze aan de slag gaan via sms aanmelden in ABC. Een koppeling met Cocon, het netwerkregistratiesysteem van Eurofiber, zorgt ervoor dat live in beeld wordt gebracht welke monteur waar aan het werk is en op welk telefoonnummer deze bereikbaar is. Incidenteel ontstaat er een storing als gevolg van werkzaamheden. ABC maakt dit direct zichtbaar voor de technici in het Network Operations Center van Eurofiber. Er kan onmiddellijk contact worden opgenomen met de monteur in kwestie om het incident op te lossen.
Alleen voor gecertificeerde monteurs
Alleen monteurs waarvan de certificering door Eurofiber in orde is, kunnen zich aanmelden in ABC. ABC zorgt er bovendien voor dat de monteurs het werk binnen het overeengekomen service window uitvoeren. Ook worden ze tijdig gewaarschuwd als hun certificering dreigt te verlopen.
Verdere daling incidenten
Eurofiber heeft sinds eind 2010 een certificeringsprogramma voor iedereen die aan zijn netwerk werkt. Deze certificering is zowel van toepassing op eigen medewerkers, als op de medewerkers van de aannemers waarmee Eurofiber intensief samenwerkt. Het certificeringsbeleid van Eurofiber heeft de afgelopen jaren geleid tot een drastische daling van het aantal netwerkincidenten met klant-impact. Door ABC is iedereen zich nog meer bewust van ‘de spelregels’ die gelden voor het werken aan het Eurofiber-netwerk en men houdt zich hier ook aan. Daarom is Eurofiber ervan overtuigd dat de invoering van ABC het aantal klantincidenten door werkzaamheden aan het netwerk nog verder zal terugdringen.