Selfservice bagageafhandeling reduceert check-in tijden met 30 procent en vergroot productiviteit van check-in personeel met 10 procent
- Bedrijfsnieuws van
- Unisys
- geplaatst op
- 3 september 2015 09:45 uur
De Belgische dochteronderneming van Unisys Corporation (NYSE: UIS) heeft de mogelijkheden en prestaties van de check-in balies op Rotterdam The Hague Airport (RTM) met succes uitgebreid, dankzij de implementatie van de Fast Bag Drop Application, een onderdeel van het uitgebreide Unisys Airport Passenger Processing System (APPS). Hierdoor checkt nu bijna een kwart van alle vliegtuigpassagiers wereldwijd in via Unisys Airline en Airport Systems.
De Fast Bag Drop Application werd in 2014 bij RTM geïmplementeerd om de check-in tijden te verkorten, de productiviteit te verhogen en de klanttevredenheid te verbeteren. Dit werd bereikt dankzij een 30 procent kortere check-in tijd, een tijdsbesparing van tien procent bij het verwerken van de passagiers en een zeven procent hogere klanttevredenheid.
Sinds 2009 heeft de luchthaven Rotterdam The Hague het passagiersaantal met 83 procent zien groeien tot 1,7 miljoen reizigers in 2014. Hierdoor ontstond de behoefte aan een efficiëntere verwerking van passagiers. Unisys werd geselecteerd om de check-in ervaring te verbeteren in samenwerking met Aviapartner, verantwoordelijk voor de grondafhandeling op RTM, en Type 22, een hardware-provider voor selfservice bagageoplossingen.
De innovatieve nieuwe oplossing stelt RTM in staat om een selfservice bagageoplossing aan alle passagiers te bieden, ongeacht met welke luchtvaartmaatschappij ze reizen. Als gevolg hiervan is de luchthaven in staat nieuwe luchtvaartmaatschappijen toe te laten en te zorgen voor een grotere capaciteit bij de verwerking van passagiers, zonder kostenverhoging of de noodzaak voor extra balieruimte.
De oplossing voorziet in een systeem voor meerdere gebruikers en maatschappijen, dat dynamisch kan wisselen tussen de verschillende vertrekcontrolesystemen van de luchtvaartmaatschappijen. Hierdoor kan bagage bij meerdere check-in punten worden afgegeven via een gemeenschappelijk systeem, waardoor het aantal contactmomenten tussen de passagiers en check-in medewerkers geminimaliseerd wordt, voor een snelle, efficiënte bagageafhandeling.
Toon Martens, CIO en COO van Aviapartner: “Dankzij de selfservice bagageafhandeling, kunnen onze passagiers niet alleen sneller en gemakkelijker inchecken, maar krijgen ze ook aandacht en een betere klantenservice wanneer ze dat nodig hebben. We hebben nu een moderne oplossing, die ons in staat stelt om nieuwe maatschappijen eenvoudig te integreren wanneer de luchthaven groeit. Onze samenwerking met Unisys is zeer succesvol geweest en heeft een oplossing opgeleverd die de gebruikerservaring verbetert. Dit is de reden dat wij APPS op meer dan 20 luchthavens wereldwijd inzetten.”
Albert van der Veen, Aviapartner Station Manager op Rotterdam Airport zegt: “Om ook in tijden van sterke groei de hoge kwaliteit van onze dienstverlening te kunnen bieden, moesten we samenwerken met een partner die ons zou kunnen helpen bij het optimaliseren van onze terminalruimte en het stroomlijnen van onze check-in processen, zonder dat de operationele kosten en uitgaven toe zouden nemen. Unisys heeft een oplossing die zich al heeft bewezen en een aantal fantastische resultaten heeft opgeleverd.”
“De selfservice bagageoplossing is weer een goed voorbeeld van hoe Unisys nauw met zijn klanten samenwerkt om snel innovatieve en praktische oplossingen te leveren aan onze cliënten,” aldus Haakan Andersson, directeur luchthavens bij Unisys Global Transportation. “Luchthavens zoeken voortdurend naar manieren om de reizigerservaring te verbeteren en deze nieuwe technologie zorgt voor een waardevolle tijdsbesparing en een grotere tevredenheid bij zowel de passagiers als het personeel van de luchthaven.”
Unisys luchthavenoplossingen – airport operations en airport passenger facilitation – en luchthavendiensten worden door meer dan 100 luchthavens wereldwijd gebruikt.