Verizon: digitale transformatie vraagt om herziening van bedrijfsnetwerk

Uit eerste rapport blijkt dat het netwerk fundament is van zakelijk succes, groei, efficiëntie en risicobeheer

  • Bedrijfsnieuws van
  • Verizon
  • geplaatst op
  • 1 oktober 2015 15:08 uur

De wereld krijgt een steeds digitaler karakter. Bedrijfsnetwerken komen daarmee onder druk te staan van intensiever dataverkeer en een groeiend aantal mobiele medewerkers. Bedrijven moeten er tegelijkertijd voor zorgen dat hun cloud-gebaseerde applicaties en tools altijd en overal beschikbaar zijn voor klanten en werknemers. Het dataverkeer via Verizons publieke ip-netwerk is de afgelopen vier jaar met bijna 300 procent toegenomen. Dit komt neer op een totale jaarlijkse groei van 44 procent.

Deze digitale transformatie en de manier waarop bedrijven daarmee moeten omgaan vormt het onderwerp van een eerste rapport van dit soort van Verizon getiteld “Digital Transformation Powers Your Business”. Dit rapport gaat in op problemen waarmee bedrijven worden geconfronteerd als gevolg van de snelle technologische ontwikkelingen en de belangrijkste aanjagers van deze digitale transformatie. Het rapport moedigt CIO’s en zakelijke leiders aan hun bedrijfsnetwerk te herzien om hun bedrijf een boost te geven.

“Klanten en werknemers verwachten bij elke interactie snelle reacties. Dit maakt het nog belangrijker voor bedrijven om flexibele, robuuste en betrouwbare netwerken te bouwen en te onderhouden of een beroep te doen op een geschikte partner voor managed network services”, zegt Chris Formant, global president van Verizon Enterprise Solutions. “Het netwerk vormt de pijler van elk digitaal initiatief. Het prestatievermogen, de betrouwbaarheid en de beveiliging van het bedrijfsnetwerk vormen de belangrijkste criteria voor een goed bedrijfsnetwerk.”

Meer dan twee derde (67%) van alle ICT-leiders die voor het rapport werden ondervraagd lieten Verizon weten dat bestaande netwerken succes in de weg kunnen zitten. Bijna 80 procent vond dat de ICT-afdeling ervoor moet zorgen dat het netwerk zakelijke plannen voor de digitale transformatie kan ondersteunen. Een overgrote meerderheid van respondenten gaf aan dat het netwerk een cruciale bijdrage levert aan het concurrentievermogen van een “connected business”.

Het voorkomen van netwerkstoringen blijkt daarnaast een cruciale factor, zeker gezien het feit dat de kosten van slechts één uur downtime van een bedrijfskritische applicaties in een groot bedrijf kunnen oplopen tot maar liefst één miljoen dollar.[i]

Het rapport geeft verder aan dat bedrijfsnetwerken meer moeten bieden dan alleen connectiviteit. Zij moeten ondersteuning bieden voor de zakelijke behoeften. De technologieën en platforms die de afgelopen jaren zijn ontwikkeld blijven groeien en vormen gezamenlijk de pijler van elke onderneming met een digitale focus.

80 procent van alle bedrijven zegt dat het optimaliseren van de klantenervaring van bedrijfskritisch belang is, dan wel een hoge prioriteit heeft. 74 procent was van mening dat een gebrekkige netwerkkwaliteit zich in een slechte gebruikerservaring vertaalt. Niets is funester voor de digitale ervaring van klanten dan een time-out, zeker als alle relevante informatie en content in de cloud zijn opgeslagen.
Cloud computing, mobiliteit, the internet of things, big data en geavanceerde analytics, virtualisatie en samenwerkingsoplossingen zijn aspecten die niet in de netwerkplanning mogen ontbreken. Het bedrijfsnetwerk zal de komende vijf jaar de focus vormen van zakelijke investeringen in technologie.

Verizon beschrijft in zijn rapport een reeks van maatregelen die organisaties direct kunnen nemen om hun efficiëntie te vergroten en de klantenervaring te optimaliseren. Dit is mogelijk op basis van een simpel driestappenplan:

– Creëer de juiste omgeving.
– Maak gebruik van nieuwe technologieën zoals Software Defined Networking (SDN) als dit voordelen oplevert voor de onderneming en klanten.
– Zoek naar sterke technologiepartners en schakel deze in om de bedrijfsplannen te realiseren.

Verizon gaf Forrester Research opdracht om onderzoek te doen naar zakelijke uitdagingen en de digitale transformatie. Hiertoe voerde Forrester in februari 2015 een enquête uit onder meer dan 600 besluitvormers bij grote ondernemingen en multinationals. De respondenten waren werkzaam bij organisaties in Noord-Amerika, Latijns-Amerika, EMEA en Asia Pacific.

Nog geen reacties

Laatste reacties

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Koen Stegeman, Editor-in-Chief & founder Hostingjournalist.com: Jammer Arnout, maar je hebt een mooie bijdrage aan de hosting industrie geleverd, en dat jaren lang....

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Dillard Blom: Jammer dat een 'instituut' verdwijnt, en daarmee een bron van informatie over actuele zaken (en opin...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
L.: Uit automatisme kijk ik toch nog steeds elke dag naar ispam.nl, toch de hoop dat er nog een berichtj...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Toni Donkers: Arnout bedankt! ik ga het missen dat is een feit!

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Marcel Stegeman: Ik zie het nu pas. Inderdaad jammer maar ik kijk nu al uit naar het volgende project.