- Bedrijfsnieuws van
- Proact
- geplaatst op
- 10 juli 2014 09:52 uur
Nu Back-up-as-a-Service (BaaS) een commodity is geworden, is het voor organisaties steeds moeilijker om op dit gebied de juiste keuzes te maken. Proact geeft vijf praktische criteria die organisaties mee kunnen nemen als ze op zoek gaan naar een BaaS-leverancier.
1: Meerdere platforms – Hoeveel platforms ondersteunt de BaaS-leverancier? In principe gaat hier de stelling ‘Hoe meer, hoe beter’ op. Met een leverancier die veel platforms – zowel virtueel, storage als applicatiegeïntegreerd – in het portfolio heeft, is een klant altijd zeker van de juiste dienstverlening, ook als hij in de toekomst zelf platforms toevoegt aan de eigen infrastructuur.
2. Locatie – Waar slaat de leverancier de data op? Voor veel organisaties is het belangrijk te weten waar hun data wordt opgeslagen, zodat bekend is onder welke wet- en regelgeving de data valt. Wie zekerheid zoekt, kiest een leverancier die kan garanderen dat alle data in Nederland is opgeslagen.
3. Kennis en ervaring – Is de leverancier uitgebreid gecertificeerd en beschikt deze over een aantoonbaar trackrecord op het gebied van Managed Cloud Services? Een organisatie kan niet zonder een leverancier met kennis van zaken, die zijn expertise onderstreept met certificeringen op technisch, organisatorisch en personeel vlak, zoals ISO27001 voor informatiebeveiliging, en die beschikt over een Tier 3-datacenter met redundantie voor alle kernonderdelen.
4. Continuïteit en beschikbaarheid – Is de dekking van de dienstverlening 24×7? In een 24-uurseconomie is een dienstverlening van negen tot vijf niet langer reëel. Data is 24 uur per dag nodig. Een BaaS-leverancier moet daarop aansluiten met zijn dienstverlening. Lokale dienstverlening heeft daarbij de voorkeur. Niet alleen vanwege de makkelijke communicatie, maar ook door meer snelheid van handelen bij issues.
5. Innovatie – Is de BaaS-leverancier vernieuwend? Back-up is meer dan het veiligstellen en beschermen van uw data. De technologie op dit gebied staat niet stil en maakt het mogelijk om steeds sneller en efficiënter data op te slaan en weer beschikbaar te maken. Een goede BaaS-leverancier is innovatief en investeert in kennis, waardoor klanten profiteren van hogere beschikbaarheid, lagere kosten en een efficiënt platform. Ook voor de langere termijn.
“Al gaat het bij back-up nog steeds om het vinden van de juiste balans tussen de SLA’s voor back-upwindow, RTO en RPO, toch zien we ook in back-upomgevingen een duidelijke beweging naar het automatiseren van een centrale omgeving. Hierbij is policygebaseerd, centraal beheer van belang om tot een converged omgeving te komen voor zowel fysieke en virtuele, als cloud-platformen. Hierbij gaan back-up en restore steeds meer samen met disaster recovery en archivering. BaaS helpt klanten om vanuit de huidige oplossing te groeien naar een selfservice multi-user visibility-omgeving”, zegt Ties Beekhuis, CTO van Proact.
serviceprovider met meer dan 30 Petabyte aan beheerde data, ondergebracht in zowel eigen datacenters als die van klanten. Proact heeft oplossingen en diensten geleverd bij meer dan 3.500 klanten en is beursgenoteerd. www.proact.nl