- Bedrijfsnieuws van
- VMware
- geplaatst op
- 3 december 2015 14:50 uur
VMware, Inc., wereldwijd leider in cloud-infrastructuur en business-mobility, maakt de resultaten bekend van een wereldwijd onderzoek naar de vooruitgang van de mobiele efficiëntie bij organisaties. Het onderzoek is gehouden onder business decision makers en IT-verantwoordelijken. Voor bijna de helft van de organisaties in Nederland (49%) is het verbeteren van de security een belangrijke reden voor het omarmen van een mobile model. Andere belangrijke drijfveren in Nederland zijn het kosteneffectief beschermen van desktops/apps bij een storing of ramp (38%) en het verbeteren van de reputatie van IT bij de business (36%).
Terwijl er technologische vooruitgang is geboekt om de individuele efficiëntie op de werkvloer te vergroten, laat het onderzoek een kloof zien als het gaat om de bredere bedrijfsproductiviteit. Zo vindt slecht 22% van de respondenten in EMEA dat ze onderdeel zijn van een organisatie die tenminste één bedrijfsproces heeft getransformeerd naar een mobile model. De resultaten tonen ook twee belangrijke obstakels voor een verschuiving naar een mobile model waarbij meer wordt gefocust op business-mobility en minder op individuele productiviteit: budget en security werden genoemd als de top barrières voor het investeren in business-mobility (door respectievelijk 43% en 32% van de respondenten).
Terwijl het onderzoek laat zien wat er moet worden overwonnen en gerealiseerd om tot business-mobility te komen, toont het ook de operationele voordelen van succesvolle implementatie: hogere productiviteit van mobiele werknemers (32%), het kunnen stroomlijnen van de business-processen (32%) en snel kunnen reageren op veranderend gedrag van gebruikers (32%).
Het zijn niet enkel de operationele kosten die significant worden verlaagd bij een succesvolle implementatie van een business-mobility-strategie. Het omarmen van een mobiel-gebaseerde strategie resulteert ook in een hogere ROI voor de business. Zo rapporteren Europese organisaties een ROI van meer dan 1,5 (in Nederland zelfs: 1,81). Het meeste wordt in Nederland gewonnen op het gebied van hogere eindgebruikerseffectiviteit (39%), security van desktops/mobile devices (33%) en verminderde tijd voor het provisionen van eindgebruikers (31%). Bovendien bespaarde de IT-afdeling 29% van hun tijd wanneer business-mobility-software is geïmplementeerd.
“Elke organisatie heeft vandaag de dag mobiele werknemers, maar er zijn veel meer werknemers die productiever zouden zijn als het werk met hen mee kon verhuizen. Daarnaast zouden organisaties beter kunnen concurreren wanneer hun applicaties mobiel en veilig zouden zijn, of direct gelinkt aan activiteiten die veel omzet genereren. Investeringen in business-mobility kunnen (en zullen) omzet genereren, maar het advies aan organisaties is om te kijken hoe er maximale impact en resultaat kan worden behaald”, zegt Ton Hermes, End-user Computing-specialist bij VMware. “Het is terecht dat IT-afdelingen vragen hoe het zit met mobile security en hoe bestaande infrastructuren en assets kunnen worden ingezet voor het maximaliseren van de ROI. Maar dit zijn overkomelijke zaken en in realiteit hebben de voordelen van mobiliteit een grote impact op de bedrijfsvoering. Het is raadzaam om een mobile first-strategie te omarmen. Dit onderzoek laat zien dat wanneer het aankomt op business-mobility, achterover leunen en niets doen het grootste risico is.”
De eisen die aan IT worden gesteld, worden steeds complexer. Daarom is het belangrijk dat steun voor zakelijke mobiliteit vanuit de gehele organisatie komt. Dit onderzoek toont aan dat niet alleen IT-executives, maar ook senior business executives tot de voorstanders behoren van een business mobility-strategie. Zo geeft 30% van de respondenten aan dat ze het senior leadership-team zien als voorvechters van een mobiliteitsstrategie. Desondanks is er nauwere integratie tussen IT en het senior-management nodig. Zo meet 27 procent de effectiviteit van hun zakelijke mobiliteit aan het aantal klachten van gebruikers over IT.
Hermes vervolgt: “Om vandaag de dag relevant te blijven, moeten bedrijven zich aanpassen aan de veranderende omgeving waarin ze opereren. Dit is een omgeving die steeds sneller wordt verstoord door onverwachte concurrenten. Je kunnen aanpassen aan verandering is niet langer onderdeel van een business-plan, het is een essentiële overlevingsstrategie geworden.”