De marktwaarde van werknemers van datacenters en hosters

  • Door
  • Serge Gielkens (HYPR: Hosting Your PR)
  • (PR-bureau:
  • HYPR: Hosting Your PR)
  • geplaatst op
  • 18 oktober 2016 08:00 uur

MK Digital is een werving- en selectiebureau dat zich volledig gespecialiseerd heeft in de markt van datacenters, hosting providers en telecombedrijven. Oprichter en eigenaar Mark Karsch loopt zelf al 14 jaar rond in deze markt.

Karsch merkt dat bij kandidaten, maar ook bij bedrijven, regelmatig bepaalde vraagstukken spelen. Vanuit zijn rol als recruiter wil hij op basis van zijn opgebouwde expertise zijn visie daarop geven. In een vorig gesprek heeft hij verteld over carrièreplanning. In dit interview praten we met hem over marktwaarde.

In de loop der jaren heeft Karsch veel kennis opgebouwd. Hij benut die onder meer om een eigen database van salarisgegevens bij te houden. “Door mijn achtergrond en kennis van de hosting- en datacenterwereld begrijp ik de dynamiek van deze markt, die van bedrijven en sollicitanten. Daardoor zie ik patronen van wat mogelijk is tussen werkgevers en werknemers. Ik kan dan ook behoorlijk nauwkeurig aangeven wat de salarispotentie is op het moment dat mensen om zich heen gaan kijken. Ik weet dat voor zowel technische functies, zoals engineers of netwerkbeheerders, als voor commerciële functies in de sales. Met dit model wil ik me onderscheiden van de concurrentie.”

Hij vertelt verder dat hij op basis van zijn database goed weet waaraan kandidaten nog moeten werken om hun marktwaarde te verbeteren. “Als recruiter weet ik immers waaraan werkgevers waarde hechten. Ik vind dat ik de verplichting heb om je bijvoorbeeld te vertellen dat je in je huidige functie beter eerst bepaalde certificeringen kunt behalen of een bepaald project moet uitvoeren. Pas als je dan switcht, heb je een wezenlijk hogere marktwaarde.”

Bij het opbouwen van je marktwaarde adviseert Karsch om niet alleen naar salariskansen te kijken. “Je moet je persoonlijke omstandigheden mee laten wegen. Ik ken gevallen waarin iemand benaderd wordt door partijen met een aantrekkelijk salarisaanbod. Maar als ik dan vervolgens met hem praat, zie ik bijvoorbeeld dat hij nog niet klaar is voor een dergelijk functie. Ik raad zo’n persoon af om op een dergelijk aanbod in te gaan en in zijn huidige functie de juiste skills te trainen. Dat is een veel betere manier om aan je marktwaarde te werken dan nu in te gaan op enkel een hoger salarisperspectief.”

Karsch ziet dat veel kandidaten duidelijk moeite hebben om hun eigen marktwaarde te bepalen. Een gesprek met een recruiter is daarom aan te raden. “Zeker als starter weet je niet goed wat je waard bent en wat je precies kunt. Als je dan de salarisvraag krijgt voorgelegd, steek je nogal eens te laag in. Soms leidt dat op termijn tot ongenoegen of frustratie omdat je door de reguliere salarisverhogingen het gat ten opzichte van andere collega’s niet meer kunt dichten.”

Hij raadt sowieso aan om geregeld bij een recruiter advies in te winnen. “Het is altijd zinvol om af en toe met een recruiter te praten om te kijken wat je waard bent. Hetzelfde geldt voor werkgevers wat betreft hun marktwaarde naar kandidaten toe. Het is verstandig om zo nu en dan een rondje maken bij verschillende recruiters om op de hoogte te blijven van welke CV’s op de markt circuleren. Een goede recruiter snapt namelijk de markt en overziet die. Zo weet ik binnen de huidige consolidatie in de hosting- en datacentermarkt waar mogelijkheden liggen.”

Karsch merkt op dat hier voor HR managers een belangrijke rol is weggelegd. “De meest succesvolle hostingbedrijven die ik ken, hebben allemaal een HR manager met verstand van zaken in de branche. Die kennen de marktproposities, de dynamiek en de marktpositie van het bedrijf. Ook voor recruiters is dat prettig werken met deze mensen, aangezien je inhoudelijk heel goede gesprekken voert.” Als voorbeeld hiervan noemt hij Denit. “Ik ben momenteel heel enthousiast over Denit. Daar zit een HR-dame die de marktwaarde, de marktpropositie en de plek van Denit in de markt snapt. Op basis daarvan kan ze werkelijk feilloos de juiste kandidaten eruit pikken.”

Vanzelfsprekend kom je in de huidige tijd niet om de sociale media heen om je marktwaarde op te bouwen. “Alle recruiters gebruiken LinkedIn. Daarom is aandacht besteden aan social media erg belangrijk. Zorg dat je aanbevelingen van klanten krijgt op het moment dat je je werk goed doet. Vraag ook aan je manager om een aanbeveling. Een makkelijke methode is het endorsen van skills. Stel dat je als skill VMware hebt. Wat weerhoud je er dan van om aan je collega’s te vragen je hiervoor te endorsen? Samen met een VMware certificaat heb je daardoor voor recruiters veel meer geloofwaardigheid, en dus marktwaarde, als VMware specialist.”

Tot slot zegt Karsch dat kandidaten vooral ook zelf aan de slag moeten om wijzer te worden. “Ik adviseer alle kandidaten die zoekende zijn, om naar netwerkevenementen te gaan. Zoek bijvoorbeeld de NLNOG op of ga naar de ISP Kartcompetitie en bouw zo je eigen netwerk op. Praat met mensen om je heen. Stel vragen. Als je niet weet of iets realistisch is, kijk eens om je heen wat je peers doen. De mening van een ander kan nooit kwaad.”

Geschreven door Serge Gielkens (HYPR: Hosting Your PR)

Dit ingezonden artikel is geschreven door Serge Gielkens van HYPR: Hosting Your PR.

Lees ook de onderstaande artikelen van HYPR: Hosting Your PR

Stuur ook uw blog, achtergrond artikel of andere bijdrage in!

Indien u zelf een interessante bijdrage, zoals een blog, how-to of achtergrond heeft, dan plaatsen wij die graag en dat kost u niks. Neem contact op met de ISPam.nl redactie via [email protected] of kijk op deze pagina voor meer informatie over het leveren van een bijdrage aan ISPam.nl.

Nog geen reacties

Laatste reacties

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Koen Stegeman, Editor-in-Chief & founder Hostingjournalist.com: Jammer Arnout, maar je hebt een mooie bijdrage aan de hosting industrie geleverd, en dat jaren lang....

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Dillard Blom: Jammer dat een 'instituut' verdwijnt, en daarmee een bron van informatie over actuele zaken (en opin...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
L.: Uit automatisme kijk ik toch nog steeds elke dag naar ispam.nl, toch de hoop dat er nog een berichtj...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Toni Donkers: Arnout bedankt! ik ga het missen dat is een feit!

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Marcel Stegeman: Ik zie het nu pas. Inderdaad jammer maar ik kijk nu al uit naar het volgende project.