- Door
- Edwin Feldmann (HYPR)
- geplaatst op
- 13 mei 2016 10:00 uur
De nieuwe rubriek op ISPam.nl ‘Hoe is het om te werken bij…’ trappen we af met een enigszins bijzondere partij. Webhostingbedrijf xYnta dat al sinds 2004 vanuit Zwijndrecht hosting aanbiedt, heeft namelijk geen vast personeel dienst, vertelt eigenaar Axel Polfliet.
“Ik werk uitsluitend met freelancers. Zolang het niet nodig is voor de business, moet je ook geen personeel aantrekken. Vooral tijdens de crisis was het heel belangrijk om heel flexibel te zijn.”
xYnta werkt met een aantal vaste freelancers die service verlenen aan klanten, zodat Polfliet zich op andere zaken kan richten zoals het verbeteren van bestaande diensten en zoeken naar nieuwe producten.
Wat is xYnta voor bedrijf?
xYnta is een hoster met een breed scala aan webhosting producten, van eenvoudige webhostingpakketten, tot virtuele servers en maatwerkoplossingen, legt Polfliet uit.
xYnta is geen prijsvechter. “De prijzen zo erg gedaald dat we twee jaar geleden besloten hebben om daar niet verder in mee te gaan. Wie op prijs concurreert, kan zich ook moeilijk onderscheiden van andere partijen in de markt want dat zijn er zoveel. Wij hebben enkele jaren geleden besloten om ons te richten op het bieden van betere producten en betrouwbare service. We blijven daarom volop investeren in nieuwe apparatuur.”
xYnta had in het begin wel ‘vrij lage’ prijzen, maar ook een vrij hoog verloop want koopjesjagers stappen snel over naar een andere partij, stelt Polfliet. “Dat zijn meer impulsaankopen en dus meer natuurlijk verloop. Als budgetprovider kun je je heel moeilijk onderscheiden in deze markt.”
Service
“Enkele jaren geleden hebben we dus gekozen om ons heel sterk te richten op het bieden van service. We hebben liever dat klanten naar ons toekomen zodat je die relatie langzaam kunt uitbouwen en dat we ze kunnen ondersteunen met zaken die belangrijk voor ze zijn. Dat kost gewoon wat meer geld want je moet wat meer tijd voor ze nemen.”
xYnta zoekt…
Technisch onderlegd personeel met veel ervaring, aldus Polfliet. “Ik verwacht later dit jaar de eerste vaste medewerker aan te nemen omdat door de groei van het aantal klanten de behoefte aan support stijgt. Ik vind het belangrijk om de hoeveelheid tijd die we aan een klant besteden, gelijk blijft, dus zal er iemand bij moeten komen. Met een vaste persoon op kantoor die het vaste aanspreekpunt is voor klanten en die ze na verloop van tijd ook leren kennen.”
De nieuwe medewerker moet leergierig zijn want er is veel te leren. xYnta zoek iemand die de motivatie heeft om door te willen groeien. “De medewerker hoeft geen jarenlange ervaring in de hostingbranche te hebben, maar hij/zij moet wel leergierig en gemotiveerd zijn en binnen de cultuur passen van het bedrijf dat ik in 12 jaar heb opgebouwd.”
Flexibel
“Flexibiliteit moet er van beide kanten zijn. Soms moet er misschien buiten kantoortijden gewerkt worden, maar dan zijn wij weer soepeler met een aanvraag voor een vrije dag”, zegt Polfliet. “Ik hecht er waarde aan dat we open relatie met elkaar hebben zodat we kunnen discussiëren als we het niet met elkaar eens zijn.”
“Die kandidaten zijn er wel, maar je moet goed zoeken. En als we later dit jaar op zoek gaan, vinden we hopelijk de juiste persoon die aansluit bij dit profiel.”
Geschreven door Edwin Feldmann (HYPR)
Dit ingezonden artikel is geschreven door Edwin Feldmann van HYPR.
Stuur ook uw blog, achtergrond artikel of andere bijdrage in!
Indien u zelf een interessante bijdrage, zoals een blog, how-to of achtergrond heeft, dan plaatsen wij die graag en dat kost u niks. Neem contact op met de ISPam.nl redactie via [email protected] of kijk op deze pagina voor meer informatie over het leveren van een bijdrage aan ISPam.nl.