- Door
- Arnout Veenman (HYPR: Hosting Your PR)
- (PR-bureau:
- HYPR: Hosting Your PR)
- geplaatst op
- 18 mei 2016 10:00 uur
In de tweede editie van de nieuwe rubriek op ISPam.nl ‘Hoe is het om te werken bij…’ laten we een recruiter aan het woord. Mark Karsch van MK Digital helpt medewerkers verder in hun carrière in de datacenter- en hostingmarkt. Waarom is hij MK Digital begonnen en hoe gaat hij te werk?
De reden om MK Digital te beginnen waren persoonlijke ervaringen met de werving- en selectiemarkt. Daarbij viel het Mark op dat het grootste deel van de recruiters geen kennis van de datacenter- en hostingmarkt heeft. Er zitten een hoop goede recruiters in de markt, een hoop slimme mensen, maar er zijn ook een hoop jongens en meisjes die checklists afgaan. Op LinkedIn gaan zoeken naar mensen en op basis daarvan gaan bellen. Hij is een groot voorstander van www.blacklist-recruiters.nl – mits rechtvaardig uiteraard.
Naast de nodige recruiters die een volledig onrealistisch beeld hebben waar hun klant staat in de markt als werkgever (afgelopen jaar speelde er een casus waarbij een assistent voor een mt-lid werd gezocht en ze ging recruiten bij mt-leden van andere grotere bedrijven), zijn er gelukkig ook meer realistische bedrijven die zich laten adviseren op salarissen, functiebeschrijvingen en carrièreperspectieven van hun medewerkers. De Nederlandse engineers blijven steeds langer zitten op hun plek en praten steeds meer met elkaar via social media. Een ontslag bij een werkgever om een in hun ogen onrechtmatige reden wordt dan vaak ook onderling groots besproken. Een twijfelachtig ontslag bij een werkgever in een regio zorgt ervoor dat tientallen Linux engineers niet meer bij partij X willen werken.
Zelf loopt Mark al 14 jaar rond te lopen in de datacenter- en hostingmarkt en heeft daardoor naar eigen zeggen een goed beeld van de bedrijven in de markt actief zijn en anderzijds ook hoe bijvoorbeeld Linux of Windows engineers denken. Door dat referentiekader kan hij goed inschatten waar en hoe hij kandidaten aan opdrachtgevers kan aanbieden.
Het werving en selectieproces bij MK Digital gaat om de mensen. Dus niet om zoveel mogelijk plaatsingen te hebben maar jongens en meiden zoveel mogelijk te helpen om hun carrière verder op te bouwen. Dat kan betekenen dat iemand nog beter één tot twee jaar bij zijn huidige werkgever kan blijven om daarna bijvoorbeeld naar een semi-managementfunctie door te groeien, in plaats van direct een salarissprong van enkele honderden euro’s te maken. Het gaat in eerste instantie op de kandidaat een plek te vinden die bij hem of haar past.
Qua functies zijn op dit moment rondom Amsterdam Linux engineers heel erg populair. Daarbij valt Mark ook op dat de salarissen ten opzichte van het vorige salarisonderzoek van de DHPA uit 2014 ook enkele honderden euro’s gestegen zijn. Wanneer er Nederland breed wordt gekeken, dan valt op dat vooral devops populair zijn. Dat is zo omdat hosters op dit moment in belangrijke mate bezig zijn om hun infrastructuur te automatiseren om zo hoger in de waardeketen terecht te komen.
Een ander aspect dat opvalt, is de integratie van buitenlands personeel in de arbeidsmarkt. Er zijn veel buitenlandse medewerkers beschikbaar maar die komen bij de top 20 grootste hostingbedrijven (nog) niet aan de bak. Voornamelijk vanwege de cultuurverandering die dat bij bedrijven heeft. Al valt het Mark op dat het juist de grote IaaS-partijen zijn die juist wél actief buitenlands personeel te werven. Dat doen ze ook om hun loonsom te drukken. Daar liggen ook kansen voor de Nederlandse bedrijven om dat proces door te gaan en te internationaliseren. Mark verwacht dat bedrijven die dat doen, de grootste kans hebben om over 10 jaar nog steeds te bestaan.
Voor kandidaten heeft Mark als tip om aan carrièreplanning te doen en de tijd te nemen bij het zetten van een volgende stap in je carrière. Dus tenzij je al op de schopstoel zit bij je huidige werkgever, is het beter om even goed na te denken over je volgende stap in je carrière in plaats van direct een volgende stap te zetten. Een goede medewerker heeft in tien jaar tijd maximaal drie werkgevers.
Over het algemeen is het zo dat medewerkers over het algemeen veel van hun werkgever verwachten, maar dat ze zelf relatief weinig doen om hun eigen carrière vorm te geven. Bij bedrijven waar medewerkers het langs blijft zitten wordt er ook gewerkt met persoonlijke ontwikkelingsplannen waarbij er goed wordt gekeken waar de ambities liggen. Al is het dus belangrijk dat medewerkers daarbij zelf ook het heft in eigen hand nemen.
De grootste kick in het recruitment werk is voor Mark dat hij mensen die al enige tijd thuis zitten weer aan het werk helpen. In december heeft hij iemand die al 1,5 jaar thuis zat aan het werk geholpen. Het is kicken om zo iemand te helpen, daar gaat het om, om mensen te helpen. Als laatste tip voor kandidaten wijst hij nogmaals op het belang van carrièreplanning. Het grootste deel van de medewerkers die op enig moment niet meer aan de bak komt, heeft dat niet gedaan. Dus denk heel goed na wat de volgende stap in je carrière wordt, zo besluit Mark het interview.
Geschreven door Arnout Veenman (HYPR: Hosting Your PR)
Dit ingezonden artikel is geschreven door Arnout Veenman van HYPR: Hosting Your PR.
Lees ook de onderstaande artikelen van HYPR: Hosting Your PR
Stuur ook uw blog, achtergrond artikel of andere bijdrage in!
Indien u zelf een interessante bijdrage, zoals een blog, how-to of achtergrond heeft, dan plaatsen wij die graag en dat kost u niks. Neem contact op met de ISPam.nl redactie via [email protected] of kijk op deze pagina voor meer informatie over het leveren van een bijdrage aan ISPam.nl.