- Door
- Edwin Feldmann (HYPR)
- geplaatst op
- 25 mei 2016 10:00 uur
Internet kent geen grenzen. Dus waarom zou je je als hostingbedrijf wel beperken tot Nederland? Voor iedereen in de sector die interesse heeft om in de Verenigde Staten hostingdiensten aan te bieden, houden brancheorganisaties ISPConnect en DHPA op 9 juni een informatiebijeenkomst.
De aanleiding voor de bijeenkomst is volgens Simon Besteman, directeur bij ISPConnect, de veranderingen in de markt. In de hostingindustrie is een aantal partijen die al jarenlang organische groei van meer dan 10 procent heeft weten te behalen. Maar sinds 2014 vlakt die groei af, zegt Besteman. “Die groei haal je niet meer in Nederland. De bedrijven reageren daarop op twee manieren: Ze nemen andere partijen over (consolidatie), of ze verleggen de grenzen en proberen het op een buitenlandse markt.” Het uitbreiden van het dienstenaanbod gebeurt ook, maar volgens Besteman zijn er niet zoveel partijen meer die puur en alleen leven van webhosting. “Veel partijen zijn al soort managed hostingproviders geworden.”
De keuze voor de VS is niet zo gek, want de Amerikaanse markt is erg aantrekkelijk, vindt Besteman. Hij ziet Noord-Amerika met ongeveer 360 miljoen potentiële klanten, één valuta en één taal als een walhalla voor de Nederlandse hostingsector. Maar als je je bedrijf wilt uitbreiden naar de VS, moet je met een aantal zaken rekening houden, zo laat de agenda van de bijeenkomst zien.
Het programma bestaat onder meer uit een verhaal over de financiering, de wet- en regelgeving, belastingzaken en wat Nederlandse en Amerikaanse overheden voor je kunnen doen. “Wij gaan in ieder geval niet voor jou vertellen hoe je je product of dienst op de Amerikaanse markt moet zetten want als brancheorganisatie mogen we niet vertellen hoe jij je bedrijfsvoering moet gaan regelen. Wij vertellen alleen wat de spelregels en mogelijkheden zijn en vanuit welke hoeken je hulp kunt krijgen.”
Competitieve markt
De Amerikaanse hostingmarkt is niet makkelijk, maar hosters moeten in Nederland goede platforms hebben en omdat hier de concurrentie zo scherp is. Dat is alleen maar een voordeel als je op de Amerikaanse markt wil starten, vindt Besteman. “Nederlandse hosters werken met state-of-the-art platforms en ze zijn daarmee vaak al een stuk verder dan hostingbedrijven in Amerika. Wij zijn bovendien gewend aan een competitieve markt. Dus daar hebben Nederlandse hosters absoluut een voordeel.”
Overigens ziet dergelijke bijeenkomsten ook wel zitten voor andere landen of regio’s zoals China, Azië of Rusland.
Geschreven door Edwin Feldmann (HYPR)
Dit ingezonden artikel is geschreven door Edwin Feldmann van HYPR.
Stuur ook uw blog, achtergrond artikel of andere bijdrage in!
Indien u zelf een interessante bijdrage, zoals een blog, how-to of achtergrond heeft, dan plaatsen wij die graag en dat kost u niks. Neem contact op met de ISPam.nl redactie via [email protected] of kijk op deze pagina voor meer informatie over het leveren van een bijdrage aan ISPam.nl.