- Door
- Mark Karsch (MK Digital)
- geplaatst op
- 11 augustus 2016 10:00 uur
Mede dankzij de komst van de cloud werken wij met zijn allen in een enorm dynamische arbeidsmarkt. Als we Gartner mogen geloven dan zullen de ontwikkelingen de komende periode de arbeidsmarkt alleen nog maar meer veranderen. Voor sommige van ons heeft dit een bijzonder prettige uitwerking op onze portemonnee (hoeveel belletjes en berichtjes krijg jij per week van recruiters?). Voor anderen kan het vervolg wel eens noodlottig worden.
Hoe blijf je een aantrekkelijke werkgever voor je medewerkers?
- Probeer transparant te zijn met salaris motivaties. Ga er rustig vanuit dat iedere goed geïnformeerde werknemer wel eens 2x achter zijn of haar oren zal krabben op het moment dat u de volgende financieringsronde binnen haalt. Partijen als de DHPA doen jaarlijks onderzoek naar salarissen. Zoek deze na. U hoeft niet te concurreren maar u moet wel aan uw medewerkers kunnen uitleggen waar het verschil in zit.
- Blijf investeren in uw personeel. Engineers zijn heel erg trouw. De voornaamste reden voor recruiters om steeds aggressiever uw personeel te benaderen is omdat goed personeel zeldzaam is. Op het moment dat u aandacht besteed aan de secundaire arbeidsvoorwaarden staat iedere recruiter al met 3-0 achter. De zwarte lijsten worden vaker gevoed door uw medewerkers dan door u.
- Creëer een beloningselement. Het is wellicht voorlopig onmogelijk om uw vaste kosten evenredig op te laten lopen met uw inkomsten. Probeer hierom met nieuwe beloningen te komen die het mogelijk maken voor uw personeel het salaris en of de creativiteit elders te stimuleren. Laat de bonussen van de Microsoft engineers bijvoorbeeld koppelen aan het succes van het nieuwe Azure platform. Zodra er issues zullen zijn met het platform komen zij direct in actie.
Hoe kunnen werknemers inspelen op de veranderende vraag?
- Laat je niet gek maken. Jij houdt er niet van als mensen je gek maken dus je werkgever ook niet. Het succes van de Nederlandse hosting en datacenter markt zorgt weliswaar voor een enorm aanbod aan vacatures maar vergis je niet. Waar elders een plek ontstaat is ook elders vaak iemand vertrokken. Een buitenlandse partij die naar Nederland komt is leuk, maar wat betekend het voor je carrière als je morgen weer vertrekt?
- Werk continue aan certificeringen en diploma’s. De markt om ons heen is in beweging. De enige manier voor jezelf om relevant te blijven is door te zorgen dat je weet wat er buiten in de markt gebeurt op economisch en technisch gebied. Stelt je werkgever geen diploma’s of trainingen voor? Kom dan zelf eens met een voorstel. Geen budget? Niet getreurd. Jullie toeleveranciers bieden genoeg gratis trainingen. Het is misschien niet altijd wat je zoekt maar in tijden van nood helpen alle kleine beetjes.
- Wees je bewust van je omgeving. Op het moment dat je management team of operations manager wellicht niet helemaal op je kritische vragen zit te wachten probeer dan de omstandigheden te veranderen. Wellicht zitten ze midden in een overname of een andere complexe uitdaging. Mocht jij bepaalde ideeën hebben over de ontwikkeling van je carrière geef de mensen met wie je werkt ook de mogelijkheid om hier inhoudelijk met je over te praten.
Mijn voorspelling voor de komende maanden:
De fusies, overnames, technische innovaties en faillissementen zullen de druk op de arbeidsmarkt hoog houden. MBO’ers blijven het ondergeschoven kindje van de markt, tenzij zij zelf veel initiatieven nemen om aan hun profiel te werken zal de werkeloosheid op dit vlak blijven groeien. Op senior vlak komen meer en meer buitenlandse medewerkers de markt op. Met name werkgevers die hun loonkosten laag willen houden zullen meer internationaal moeten gaan denken en handelen.
Geschreven door Mark Karsch (MK Digital)
Dit ingezonden artikel is geschreven door Mark Karsch van MK Digital.
Stuur ook uw blog, achtergrond artikel of andere bijdrage in!
Indien u zelf een interessante bijdrage, zoals een blog, how-to of achtergrond heeft, dan plaatsen wij die graag en dat kost u niks. Neem contact op met de ISPam.nl redactie via [email protected] of kijk op deze pagina voor meer informatie over het leveren van een bijdrage aan ISPam.nl.