- Door
- Stefanie Weber (Networking4all)
- geplaatst op
- 16 augustus 2016 08:00 uur
SSL certificaten werden oorspronkelijk ontwikkeld als een beveiligingsprotocol voor IT professionals. Maar tegenwoordig is SSL niet meer weg te denken uit het online landschap, en wordt het door steeds meer mensen herkend als hét kenmerk van online veiligheid. Ondernemers en marketeers omarmen het protocol om meerdere redenen.
Versterking bedrijfsmodel
Een SSL certificaat straalt vertrouwen uit, en draagt bij aan een positief imago. Als online aanbieder van producten of diensten kan een bedrijf dus enorm profiteren van het hebben van een groen slotje. Zeker wanneer u een nieuwe speler op de markt bent, is een universeel kenmerk van veiligheid en betrouwbaarheid een goede investering.
Wanneer een website is voorzien van een SSL certificaat, zal een bezoeker sneller overtuigd zijn van de betrouwbaarheid van de onderneming of organisatie. Het laat zien dat u waarde hecht aan de veiligheid van de gegevens van uw bezoekers en op de hoogte bent van de gevaren van een onbeveiligde verbinding.
Dat klanten wantrouwig zijn bij websites zonder SSL certificaat, blijkt wel uit een Europees onderzoek van GlobalSign: hier kwam uit naar voren dat 50 procent van de online shoppers bang is dat hun betalingsgegevens worden gestolen. Wanneer klanten de verbinding met een website als onbetrouwbaar achten, zal zelfs 84 procent van de bezoekers afzien van een aankoop.
Beveiligde omgeving
Internetbeveiliging is niet langer een bijzaak, maar absolute noodzaak in de huidige digitale economie. Het integreren van een HTTPS-protocol neemt de zorgen weg bij uw bezoekers. En dat is met een reden.
Hackers en malafide websites zijn uit op de gegevens van uw klanten en uzelf, om deze vervolgens te kunnen manipuleren of er financieel voordeel uit te halen. De groene adresbalk dient hiervoor als duidelijk afschrikmiddel: het toont aan dat u beveiligd bent tegen praktijken zoals phishing, spoofing en man-in-the-middle attacks. Zo bent u, en daarmee uw klanten, verzekerd van een veilige online omgeving.
Search ranking
SSL speelt een directe rol in het algoritme dat Google gebruikt om zoekresultaten weer te geven. Sinds twee jaar beoordeelt Google websites ook op de aanwezigheid van het HTTPS-protocol en laat dit meewegen in de plek waarop een website in de resultaten naar voren komt. Dit is een zogeheten ranking-signaal.
Ook zoekmachines als Bing en Yahoo nemen HTTPS tegenwoordig mee in hun beoordeling. Searchmetrics, een toonaangevend zoekmachine-platform, heeft onderzoek verricht naar SSL en de impact op de rankings. Hier kwam uit naar voren dat websites met SSL certificaten progressie boeken op het gebied van SEO. Het hebben van een SSL certificaat bepaalt dus mee aan hoe goed u gevonden wordt door uw potentiële klanten en bezoekers.
Daarbij is er een positief verband te vinden tussen de verbeterde websitedoelen (zoals de Click Through Rate, de Bounce Rate, de Time Spent on Page en Conversies) en het SSL certificaat dat zich uit in een nog betere vindbaarheid in Google zoekresultaten.
Geschreven door Stefanie Weber (Networking4all)
Dit ingezonden artikel is geschreven door Stefanie Weber van Networking4all.
Lees ook de onderstaande artikelen van Networking4all
Stuur ook uw blog, achtergrond artikel of andere bijdrage in!
Indien u zelf een interessante bijdrage, zoals een blog, how-to of achtergrond heeft, dan plaatsen wij die graag en dat kost u niks. Neem contact op met de ISPam.nl redactie via [email protected] of kijk op deze pagina voor meer informatie over het leveren van een bijdrage aan ISPam.nl.